Van der Wal bestelt als eerste Nederlands bedrijf elektrische meeneemheftrucks
UTRECHT - Van der Wal heeft, volgens eigen zeggen, als eerste in Nederland elektrische meeneemheftrucks besteld. Acht innovatieve Moffett heftrucks van importeur Hiab zullen in mei door leverancier Quickstra geleverd worden.
Elektrisch, stil en driewielaandrijving
Deze meeneemheftruk van het merk Moffett is zo bijzonder omdat het de eerste elektrische kooi-aap is met driewielaandrijving. Daardoor rijden ze met gemak over onverhard terrein. Deze uitvoering is dan ook uitermate geschikt voor projecten in de bouw en bij het aanleggen van zonneparken.
Verder zorgt de elektrische aandrijving ervoor dat de machine fluisterstil is. Dit geeft veel extra flexibiliteit bij leveringen met geluidsrestricties, zoals vaak geldt op hele vroege en late uren in de bebouwde kom.
Onderweg opladen
Nog een handige innovatie is de door Van der Wal zelfgebouwde charger. Deze charger is in samenwerking met Quickstra en Hiab op maat ontworpen en maken het mogelijk om tijdens de rit de batterij van de heftruck op te laden. “Met deze chargers kunnen we ons materiaal langer onderweg houden, ook op plaatsen waar we anders niet tussendoor zouden kunnen bijladen. Handig om onnodige kilometers te voorkomen”, aldus eigenaar Henk van de Wal.
Drie jaar gewacht
Op de vraag waarom Van der Wal de primeur kreeg, is het antwoord van Lennard Kikstra, eigenaar van Quickstra: “Henk roept al een jaar of drie dat hij zijn kooi-apen pas wil vervangen als ik ze elektrisch kan leveren. Ik heb importeur Hiab en de fabriek van Moffett in Ierland, extra gestimuleerd om voor onze klanten een 3-wiel aangedreven machine te ontwikkelen. Dit is gelukt, en we zijn trots dat we met Van Der Wal de primeur hebben, en samen de toekomst verder in kunnen.”
Investeren in verduurzaming
Van der Wal zegt in haar duurzaamheidsprogramma, Kill Empty Running genaamd, dat het draait om het optimaal benutten van de mogelijkheden die er nu zijn. Dus niet wachten op wat komen gaat, op welke techniek of wetgeving ons gaat redden maar nu actie nemen. Waarom Van der Wal dan toch drie jaar heeft gewacht? Henk legt het uit: “Het is belangrijk dat we waar mogelijk investeren in het verduurzamen van ons materiaal. Aangezien het technisch mogelijk was, wilde ik per se hierin investeren en niet in oudere, achterhaalde techniek waarmee nauwelijks enige winst in duurzaamheid te behalen valt.”
Veel vraag naar lage CO2-uitstoot
Steeds meer klanten wegen de uitstoot van (CO2-) emissies mee in hun aanbestedingen. Dit zien we bijvoorbeeld bij klanten in de bouwsector. Steeds vaker moeten of willen zij aan een bepaalde maximale CO2-uitstoot voldoen, transport wordt hier ook in meegenomen. Door deze maximering loont het als leveringen zo CO2-neutraal mogelijk plaatsvinden.
Daarnaast noemt Henk een andere belangrijke groep klanten: "We rijden voor klanten met duidelijk duurzame producten en missies. Vaak kiezen zij voor ons omdat we al flinke slagen kunnen maken door het transport slimmer in te richten, bijvoorbeeld door LZV’s in te zetten. Deze klanten reageren erg positief als ik hen vertel dat we straks elektrisch gaan laden en lossen."