Dachser neemt eActros operationeel in gebruik
WÖRTH/WADDINXVEEN - Een van de eerste serie geproduceerde batterij-elektrische Mercedes-Benz eActros wordt in gebruik genomen door Dachser. Karin Rådström, CEO van Mercedes-Benz Trucks, overhandigde persoonlijk de eActros 300 aan Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) en lid van de Raad van Bestuur van Dachser, tijdens een bijeenkomst in Wörth am Rhein, Duitsland. Dachser is nu al van plan om nog meer eActros’ aan zijn wagenpark toe te voegen als onderdeel van zijn klimaatbeschermingsstrategie.
“De serie geproduceerde eActros is een belangrijk onderdeel van ons stadsdistributieconcept DACHSER Emission-Free Delivery, dat we momenteel uitbreiden naar elf Europese grootstedelijke regio's”, legt Stefan Hohm uit ter gelegenheid van de overhandiging van het eerste voertuig.
Deze zal het huidige prototype vervangen dat Dachser in Stuttgart sinds 2019 in de praktijk test. “De eActros heeft zijn dagelijkse waarde in Stuttgart bewezen, vooral als het gaat om de emissievrije leveringen van goederen op pallets aan klanten. Daarnaast zien wij ook potentieel in de volledig elektrische 19-tonner voor shuttletransport. We gaan ervan uit dat het voertuig een breed scala aan toepassingen zal vinden in duurzame groupage logistiek.”
In Stuttgart gebruikt Dachser de eActros voor de levering van groupage goederen aan zijn klanten in het stadscentrum. Daarnaast bevoorraadt de elektrische truck, in combinatie met een FUSO eCanter (7,5 ton), een micro hub in de binnenstad met zendingen, die vervolgens over de laatste kilometer worden gedistribueerd met elektrisch ondersteunde bakfietsen. Alle groupage zendingen worden in een afgebakend gebied (DACHSER Emission-Free Delivery) door Dachser ter plaatse afgeleverd zonder uitstoot van CO2 en stikstofoxiden. De eActros wordt uitsluitend met groene stroom opgeladen in de Dachser vestiging in Kornwestheim.
Voor het gebruik in Stuttgart werd de aan Dachser overhandigde eActros geconfigureerd met 4x2 wielformule en een aerodynamische box carrosserie. De eActros combineert een hoog laadvermogen met een groot transportvolume en vergroot de actieradius van de elektrische truck dankzij de aerodynamica. De 19-tonner is vorig jaar in productie gegaan en nu officieel overgedragen na de goedkeuring van de federale financiering.
Karin Rådström, lid van de Raad van Bestuur van Daimler Truck Holding AG, verantwoordelijk voor de regio's Europa en Latijns-Amerika en voor het merk Mercedes-Benz Truck: “Het feit dat een innovatieve logistiek dienstverlener als Dachser voor de eActros heeft gekozen, vervult ons met grote trots. Wij zijn zeer verheugd over het vertrouwen dat Dachser in ons heeft gesteld door nog meer eActros te bestellen, inclusief uitgebreide servicediensten. Dachser is een belangrijke partner geweest tijdens de ontwikkeling van de eActros: van prototype tot serievoertuig. We kijken ernaar uit om ons sterke partnerschap met Dachser voort te zetten op de weg naar een uitstootvrij transport.”
Over het eActros serievoertuig
De eActros wordt geleverd met keuze uit drie (eActros 300, actieradius 300 kilometer) of vier batterijpakketten (eActros 400, actieradius 400 kilometer), elk met een geïnstalleerd vermogen van 112 kWh en een bruikbaar vermogen van ongeveer 97 kWh. De twee vloeistof gekoelde elektromotoren genereren een continuvermogen van 330 kW. Daarnaast kan elektrische energie worden teruggewonnen middels recuperatie door anticiperend en met een vooruitziende blik te rijden. De energie die tijdens het remmen wordt teruggewonnen, wordt teruggevoerd naar de accu's van de eActros en is dan weer beschikbaar voor de aandrijving. De eActros kan worden opgeladen met maximaal 160 kW. Drie batterijpakketten hebben iets meer dan een uur nodig bij een standaard DC-snellaadpunt met 400 A laadstroom om van 20 naar 80 procent te worden opgeladen.
De overstap naar volledig elektrische vrachtwagens komt ook de chauffeurs ten goede: de rijdynamiek van de eActros maakt naar verluidt een meer ontspannen rijden mogelijk in vergelijking met conventionele dieselvrachtwagens. Zo verbetert het lage zwaartepunt het bochtenwerk en is het geluidsniveau in de truck gedaald met 10 dB – wat ongeveer overeenkomt met een halvering van het waargenomen geluidsniveau. In tegenstelling tot een dieselvrachtwagen zijn er ook aanzienlijk minder trillingen.