Air France KLM Martinair Cargo en Jan de Rijk Logistics introduceren nieuwe LZV
ROOSENDAAL - Air France KLM Martinair Cargo (AFKLMP Cargo) en Jan de Rijk Logistics hebben de handen ineengeslagen om de nieuwe Long Heavy Vehicle (LZV) in gebruik te nemen. Deze geheel nieuwe vrachtwagencombinatie zal rijden op BioFuel, HVO100.
Het grote voordeel van het gebruik van een LZV is de enorme hoeveelheid lading die hij kan vervoeren. Een LZV kan zes unit load devices (ULD's) tegelijk vervoeren, terwijl een normaal vrachtvoertuig er maar vier kan vervoeren. Dit betekent dat het gebruik van een LZV voor twee ritten een hele vrachtwagenrit bespaart en dus ook aanzienlijk minder CO2-uitstoot.
De nieuwe LZV wordt uitsluitend ingezet op het traject tussen Amsterdam Airport Schiphol en Frankfurt am Main. Deze strategische keuze komt voort uit de hoge vrachtvolumes die op deze route worden vervoerd. Binnen het uitgebreide netwerk van AFKLMP Cargo is Frankfurt, net als de Nederlandse thuisbasis Schiphol, een van de grotere vrachthubs van AFKLMP Cargo.
Adriaan den Heijer, EVP Air France KLM Cargo & Managing Director Martinair: “Voor meer duurzaamheid streven wij in de logistieke sector vooral naar het aangaan van allianties om innovatieve en effectieve oplossingen te bevorderen. Ik ben dan ook enorm trots op onze samenwerking met Jan de Rijk Logistics bij het realiseren van deze duurzame combinatie van een LZV powered by HVO, speciaal ontwikkeld voor luchtvracht. Dit initiatief draagt bij aan ons doel om de CO2-uitstoot verder te verminderen.”
Fred Westdijk, CEO Jan de Rijk Logistics: “We zijn enorm trots op AFKLMP Cargo omdat het de eerste luchtvaartmaatschappij is die samen met ons investeert in het verder terugdringen van de CO2-uitstoot. Jan de Rijk Logistics heeft het gebruik van Lange Zware Voertuigen (LZV's) en Hydrobehandelde Plantaardige Olie (HVO) de afgelopen jaren actief gepromoot en is verheugd AFKLMP Cargo te verwelkomen als 'first mover'. Nu de eerste luchtvaartmaatschappij zich bij ons heeft aangesloten, hopen we dat er snel andere zullen volgen om de impact op ons klimaat te verminderen.”
Jan de Rijk Logistics en AFKLMP Cargo hebben in hun lange geschiedenis al meerdere projecten samen uitgevoerd. AFKLMP Cargo en Jan de Rijk Logistics hebben beide geïnvesteerd in de ontwikkeling van de LZV specifiek voor luchtvracht. Beide partijen hebben prioriteit gegeven aan het verduurzamen van de logistieke keten. Het in gebruik nemen van de LZV is dan ook een belangrijke mijlpaal.
De structurele inzet van een LZV betekent minder ritten en dus minder CO2-uitstoot. Bovendien gaat de LZV op een andere brandstof rijden. Deze nieuwe brandstof, HVO (ook wel ‘blauwe diesel’ genoemd), kan de CO2-uitstoot met maar liefst 89 procent verminderen. Op dit moment is de combinatie van een LZV powered by HVO uniek in het vervoer van (lucht)vracht over de weg en op korte termijn de best haalbare oplossing voor duurzamer transport.
AFKLMP Cargo en Jan de Rijk blijven initiatieven nemen die gericht zijn op verdere verduurzaming in de gehele logistieke keten. Voorbeelden hiervan zijn de ontwikkeling van elektrische vrachtwagencombinaties en het gebruik van waterstof als duurzame brandstof.