RET draagt bij aan ontwikkeling van autonoom rijdende bus
ROTTERDAM - De RET is betrokken bij een project dat wil bijdragen aan ontwikkeling van autonoom rijdende voertuigen. Als eerste stap wordt er op 5 december op de vestiging Kleiweg een demonstratie gegeven van een laadrobot en een autonoom rijdende personenauto.
De RET staat open voor innovaties. Met verschillende partners zoeken we actief naar mogelijkheden om het vervoeraanbod te verbeteren en te vernieuwen. Op (lange) termijn verwachten we autonoom rijdende (bus)voertuigen in te kunnen zetten die in rustige gebieden reizigers vervoeren. Dit noemen we first and last mile voorzieningen. Deze zijn bedoeld om meer reizigers aan te voeren naar knooppunten en drukke lijnen.
De RET wordt daarin financieel ondersteund door opdrachtgever MRDH, die investeert in het innovatieproject rijopleiding Bus en automatisch rijden. Samen werken we aan de Certificering Autonoom Vervoer in de Openbare Ruimte (CAVIDOR). Het is een project van GreenDino / robotTUNER, met de gemeente Schiedam en RET.
Rijbewijs voor autonome voertuigen
Menselijke bestuurders worden opgeleid om het rijexamen te halen, maar een rijbewijs voor autonome voertuigen bestaat nog niet. CAVIDOR levert o.a. input voor een rijbewijs voor automatisch rijdende (bus)voertuigen. Zo moet het mogelijk worden om een autonoom rijdend voertuig een regulier rijexamen te laten doen zolang het CBR nog geen speciaal rijexamen voor autonome voertuigen kan afnemen.
Het doel is dat met dit speciale ‘rijexamen’ een voertuig geschikt bevonden wordt om zelfstandig deel te nemen aan het verkeer. Daarvoor gelden dan strikte voorwaarden om de veiligheid te garanderen, zoals een route waaraan het voertuig zich moet houden. Op een termijn van 3-5 jaar wil CAVIDOR een open systeem ontwikkelen voor besturing en monitoring van autonome voertuigen.
Voordeel voor de RET op korte termijn is dat we de beschikking krijgen over een rijsimulator voor bus. Daarmee kan het veilig, comfortabel en zuinig rijden bij RET Bus bevorderd worden. In de rijsimulator kunnen extreme situaties worden nagebootst en instructies worden gegeven aan medewerkers. Dit systeem is ook geschikt voor nascholing en training (Code 95). De geanonimiseerde rijgegevens uit de simulator gebruiken de aangesloten bedrijven vervolgens om het rijbewijs voor automatische voertuigen te maken.
Autonoom rijden op eigen terrein
Een vervolgstap van het project is een experiment waarbij een bus autonoom door de wasstraat rijdt, parkeert en aansluit om te laden. Voor dit experiment heeft GreenDino RET-bus 401 gekocht. Daarvoor zien we deze bus (in groene outfit) nog eens terug.