Clicky


Dakar 2023 nieuwe uitdaging voor Hoondert Rally Team

Dakar 2023 nieuwe uitdaging voor Hoondert Rally Team
30-12-2022 12:42 | Algemeen | auteur Redactie

SEA CAMP - Verwachtingen en spanning gonzen door de lucht in het Sea Camp aan de Rode Zee, waarvandaan zaterdagochtend de Dakar Rally 2023 start. Ook bij het Hoondert Rally Team kriebelt het. Adwin Hoondert sloot zich aan bij het Riwald Dakar Team, waar hij de beschikking krijgt over een snelle Renault. In de cabine heeft hij de ervaren navigator Jasper Riezebos en monteur Erwin de Vos naast zich.

Saoedi Arabië is nieuw voor Hoondert. Na de Dakar van 2017 in Zuid-Amerika was hij er wel even klaar mee. Hij reed nog wat rally’s in Afrika, maar toen het aanbod van Riwald kwam om in te stappen met de Renault, was hij enthousiast. “Ik heb nog nooit zoveel getest als met deze truck. Het voelt goed. Het gaat een tandje harder dan de DAF. En zand hebben ze hier genoeg. Dat ligt me goed.”

Jasper Riezebos reed Dakar op de motor en als navigator in de truck bij Gerrit Zuurmond, voor het laatst in 2020. Maar het begon toch weer te kriebelen en via-via kwam hij bij Hoondert terecht. Samen reden ze de Tunesia Desert Challenge. “Dat ging prima”, vertelt de uit Kampen afkomstige Riezebos. “We hebben een goede klik. Ik was al een paar keer naar Zeeland geweest. In het begin keek ik er een beetje tegenop. Stug volk, die Zeeuwen. Maar dat beeld moest ik binnen vijf minuten bijstellen. Niks stugs aan.”

Het evenwicht in het team is verrassend goed, merkte Riezebos. “Het zijn vaders en zonen en vrienden van elkaar. Nico, de zoon van Adwin is ook mee. Die is van mijn leeftijd. Ook in de cabine is het evenwicht goed. Erwin is de rustige, er is er eentje die lawaai maakt, en Adwin is enthousiast.”

Toen duidelijk werd dat Hoondert met Riwald mee zou doen aan de Dakar Rally ging Riezebos nog een weekje oefenen met het nieuwe digitale roadbook in de Rally du Maroc. Daar kreeg hij welkome hulp van Wouter Rosegaar, die de komende Dakar navigeert bij Kees Koolen, de wereldkampioen bij de trucks. “Wouter is hartstikke handig met die tablets. Ik niet. Maar ik heb geleerd dat ik er met mijn vingers af moet blijven als de instellingen goed zijn. Het voordeel is dat alles al is ingekleurd en dat iedereen pas vijf minuten voor de start de route krijgt. Ik moet wel weer even uitvinden wat de foefjes van de roadbookmakers zijn, hoe ze de aanwijzingen bedoelen. Maar dat geldt ook voor iedereen.”

Een ander verschil voor Riezebos is dat Adwin Hoondert de lat hoog heeft liggen, een rallyverleden heeft waarin hij onder meer Nederlands kampioen is geweest en dat hij de beschikking heeft over een nieuwe, snelle truck. “De Renault van MKR is goed spul”, merkte hij ook weer in de shakedown weer die het team deed in Saoedi Arabië. “Het is wel een stap voorwaarts ten opzichte van waar ik vandaan kom. De snelheid ligt echt wel een stukje hoger, dus ik moet ook vol aan de bak. Adwin is in Zuid-Amerika een keer twintigste geworden, dus het doel is om in elk geval in de top 20 te rijden.”

Hoondert wil er nog wel een schepje bovenop doen. “De eerste vijftien, daar zou ik erg content mee zijn. Laten we dat eens proberen.”

Zaterdagochtend begint de Dakar Rally met een proloog van 11 kilometer waarin de startvolgorde wordt bepaald voor de eerste etappe, op 1 januari.