Bijna helft van vrachtwagens in overtreding bij controleactie in de Benelux
BRUSSEL - [update 10:28 uur] Bij controles vorige week in België, Nederland en Luxemburg hebben weginspectiediensten van de drie landen vastgesteld dat bijna de helft van de gecontroleerde vrachtwagens in overtreding was. Bij de controle van 60 vrachtwagens bleken 26 vrachtwagens in overtreding en werden in totaal 41 overtredingen vastgesteld.
De Federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer in België, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in Nederland en de Administratie voor Douane en Accijnzen in Luxemburg hebben controles verricht in het Belgische Kruibeke en Lamain, het Nederlandse Venlo en het Luxemburgse Sterpenich. Op deze controleplaatsen waren inspecteurs van het andere Benelux-land aanwezig.
Deze gezamenlijke controle richtte zich vooral op de naleving van de rij- en rusttijden en op het correct gebruik van de tachograaf.
Nederlandse controleresultaten
Aan de Nederlandse controle in Venlo namen ook collega’s van de politie Landelijke Eenheid/Transport- en Milieucontrole en RDW deel. Dit in het kader van het samenwerkingsverband MEG (Manipulatie Expert Groep) dat gericht is op het opsporen van tachograafmanipulatie. Naast controle op de bovengenoemde zaken, werden vrachtwagens ook onderworpen aan een technische controle.
In totaal zijn 13 vrachtwagens in Venlo gecontroleerd; bij zeven werden overtredingen geconstateerd, te weten:
Eén keer een onjuiste aantekening: registratie van rust tijdens het laden/lossen. Hiervoor is ter plekke de boete van €1.500,00 geïnd, omdat het een transportonderneming betrof uit een niet-EU land. Ook kreeg de chauffeur een bevel tot staken arbeid van 11 uur opgelegd.
Eén keer een boeterapport voor het registreren van rust tijdens laden/lossen (onjuiste aantekening).
Eén proces-verbaal in verband met overbelading, de vrachtwagen in kwestie overschreed het maximaal toegestane gewicht met 10 ton.
Vier processen-verbaal: één voor het negeren van een inhaalverbod, twee voor meer verlichting dan wettelijk is toegestaan en één voor het niet dragen van de autogordel.
Tot slot wordt in één geval nader onderzoek verricht vanwege het vermoeden van het gebruik van een tweede bestuurderskaart.
Via de samenwerking willen inspectiediensten van de Benelux kennis en goede praktijken delen en de controlepraktijken in de drie landen uniformer maken. De gezamenlijke controle kadert in het ‘Benelux-Verdrag van Luik’ uit 2014.
Het Verdrag moet de samenwerking tussen de landen bevorderen bij het toezicht op en de handhaving van de Europese wetgeving met betrekking tot wegvervoer.