Mercedes-Benz Trucks test eTrucks in Finland
ROVANIEMI - Transportbedrijven stellen dezelfde eisen aan batterij-elektrische trucks als aan hun tegenhangers met conventionele dieselmotor. Ook onder moeilijke weersomstandigheden, zoals kou, ijs en sneeuw, moeten de voertuigen betrouwbaar hun werk doen. Tegen deze achtergrond bleken de wintertests van Mercedes-Benz Trucks dit jaar in Rovaniemi, Finland, opnieuw belangrijke duurtests te zijn.
Er waren voertuigen van verschillende modelseries aanwezig, waaronder prototypen van de batterij-elektrische eActros LongHaul, die in 2024 in serieproductie zal gaan, en de batterij-elektrische eActros 300 als trekker-oplegger, evenals de conventioneel dieselaangedreven Actros L. Onder extreme weersomstandigheden zoals besneeuwde en ijzige wegen, snijdende wind en temperaturen tot -25 °C, testte het ontwikkelings- en testteam de individuele modellen om daaruit maatregelen voor verdere optimalisatie af te leiden.
Dr. Christof Weber, Hoofd Global Testing Mercedes-Benz Trucks: “Het testen van ons productgamma onder extreme winterse omstandigheden s ook bij alternatieve aandrijvingen een essentieel onderdeel van onze voertuigontwikkeling. In een zeer competitieve omgeving moeten transportbedrijven het hele jaar door kunnen vertrouwen op onze eTrucks, zoals ze gewend zijn bij conventioneel aangedreven voertuigen. Daarom hebben onze testengineers in Finland de voertuigen gedurende zes weken intensief getest.”
Uitgebreide lijst met criteria
Al onderweg naar Finland hebben de ontwikkelingsengineers van Mercedes-Benz Trucks alle functies en systemen van het voertuig zorgvuldig in de praktijk getest. Bijvoorbeeld ondersteuning bij het wisselen van rijstrook als onderdeel van Active Sideguard Assist of de actieve spoorassistent als onderdeel van Active Drive Assist op de Actros L. Omdat ook meerdere landsgrenzen overschreden moesten worden, kon de invloed van landspecifieke rijstrookmarkeringen, verkeersborden of digitale kaartgegevens op de prestaties van de in de eTruck geïnstalleerde assistentiesystemen worden gemeten. Doordat de eTtrucks de hele dag werden getest, konden ook aspecten als het comfort van de chauffeursstoel worden beoordeeld.
Focus op batterij-elektrische trucks tijdens testen op de poolcirkel
Bij de eActros LongHaul en bij de eActros 300 als trekker-oplegger hebben de experts ter plaatse bijzondere aandacht besteed aan het gedrag van de accu’s en de elektrische aandrijflijn bij ongunstige weersomstandigheden. Hiervoor werden onder andere het startgedrag en de koudebeveiliging van de aandrijfcomponenten, software en interfaces gecontroleerd. Daarnaast werd het thermo- en energiemanagement intensief getest. Beide zorgen ervoor dat zowel de aandrijflijn als de chauffeurscabine de juiste en energiezuinige temperatuur hebben, ook bij lage temperaturen.
Hieruit bleek bijvoorbeeld dat de eActros LongHaul door zijn kleinere, krachtige verwarmingscircuit de chauffeurscabine over het algemeen sneller opwarmt dan een dieseltruck. Omdat de energie hiervoor echter uit de in het voertuig ingebouwde accu’s wordt gehaald en de actieradius dus kleiner wordt, wordt een zogeheten energie-efficiënte preconditionering van de eTruck bij een laadstation aanbevolen. Na de preconditionering verliest de eActros LongHaul zelfs bij extreme kou minder van zijn actieradius.
Dr. Christof Weber, Hoofd Global Testing Mercedes-Benz Trucks: “We zijn zeer tevreden met onze testresultaten. Want de tests van bijvoorbeeld het gedrag van de accu’s en de elektrische aandrijflijn bij extreme temperaturen of het rijgedrag van de voertuigen op extreem gladde wegen tonen aan dat onze batterij-elektrische trucks ook onder zeer winterse omstandigheden volledig inzetbaar zijn.”
De wintertest omvatte ook tal van tests van het rij- en remgedrag op wegdek met verschillende gripniveaus en de invloed van bijvoorbeeld natte sneeuw op de effectiviteit van de sensoren van de rijassistentiesystemen. Ook werd getest hoe Trailer Stability Assist het risico kan verkleinen dat trekker-opleggers gaan slippen in bochten of bij uitwijkmanoeuvres op winterse wegen en hoe MirrorCam omgaat met uiteenlopende contrastverhoudingen op ijs en sneeuw.
Serieproductie start binnenkort
De modelvariant van de eActros 300 die voor het eerst als trekker op de IAA Transportation 2022 in Hannover werd gepresenteerd, kan alle gangbare Europese aanhangwagens trekken, rekening houdend met de maximaal toegestane totale lengte. De eTruck is gebaseerd op dezelfde technologie als de eActros 300/400. Drie accupakketten met elk een geïnstalleerde accucapaciteit van 112 kWh1 maken een actieradius tot 220 km2 mogelijk zonder tussentijds laden. De start van de serieproductie is gepland voor de tweede helft van 2023.
De eActros LongHaul moet in 2024 klaar zijn voor serieproductie. Mercedes-Benz Trucks onthulde vorig jaar op de IAA Transportation in Hannover een concept-prototype van de eTruck. De serieversie van de eActros LongHaul heeft een actieradius van circa 500 km met één acculading en maakt hoogvermogen laden mogelijk. Op de IAA werd hij door de ‘International Truck of the Year’-jury onderscheiden met de ‘Truck Innovation Award 2023’. In de eActros LongHaul worden accu’s met lithium-ijzerfosfaat-celtechnologie (LFP) gebruikt. Deze worden vooral gekenmerkt door een lange levensduur en meer bruikbare energie.
1 De maximale capaciteit van een nieuwe accu, gebaseerd op intern gedefinieerde randvoorwaarden, kan variëren afhankelijk van de gebruikssituatie en de omgevingsomstandigheden.
2 De actieradius werd intern bepaald onder optimale omstandigheden, onder andere met drie accupakketten na preconditionering in gedeeltelijk beladen distributietransport met aanhangwagen bij een buitentemperatuur van 20 °C.