Clicky


2.341 vrachtwagens stilgezet tijdens meest recente ROADPOL-controle

2.341 vrachtwagens stilgezet tijdens meest recente ROADPOL-controle
20-03-2023 09:56 | Controles | auteur Redactie

MÜNSTER - 2.341 vrachtwagenchauffeurs werden gedwongen hun rit te staken vanwege ernstige overtredingen tijdens de laatste ROADPOL Truck&Bus controle die plaatsvond van 13 tot 19 februari 2023. De eerste grote controle van in totaal drie grote controles in 2023.

Dit keer namen in totaal 24 landen deel aan de controle. In totaal werden 121.933 vrachtwagens en 91.590 bussen gecontroleerd. Tijdens deze controleweek werden in totaal 51.468 overtredingen geconstateerd (vrachtwagens: 46.498, bussen: 4.970). 

Tijdens de controle bleek dat bij bijna één op de vier gecontroleerde vrachtwagens een overtreding werd geconstateerd. “Hieruit blijkt dat het vrachtverkeer een groot risico vormt voor de verkeersveiligheid en dat monitoring nog steeds noodzakelijk is. Europese politieagenten hebben een zeer hoog niveau van training in zware verkeerscontroles, wat tot uiting komt in het hoge percentage overtredingen“, zei ROADPOL Operational Working Group-secretaris Henk P. Jansen van de Nederlandse politie.

Bij vrachtwagens werden de meeste overtredingen geconstateerd op het gebied van rijtijdoverschrijding, tachograafinstellingen of -manipulatie, snelheid en technische overtredingen (waaronder overgewicht en slechte ladingzekering).

Bij bussen werden de meeste overtredingen geconstateerd op het gebied van autogordels en andere veiligheidssystemen, snelheid, overschrijding van de rijtijd,

In totaal 10.424 chauffeurs (vrachtwagens 10.105, bussen 319) overtraden de in heel Europa geldende sociale voorschriften, wat betekent dat ze langer met hun voertuig hebben gereden dan wettelijk is toegestaan ​​zonder de verplichte pauzes in acht te nemen.

3.607 keer werden de tachografen niet goed gebruikt. In 468 gevallen werden manipulaties van digitale tachografen geconstateerd.

“Het rommelen met de instellingen van de tachograaf of zelfs het manipuleren daarvan neemt elk jaar grotere vormen aan. De reden voor dit soort fraude kan de concurrentiedruk zijn in deze zich dynamisch ontwikkelende sector. De financiële voordelen voor de vervoerders zijn misschien groot, maar de risico's voor de verkeersveiligheid zijn groter", aldus Jansen.

Volgens hem kan vermoeidheid van chauffeurs leiden tot aanrijdingen met ernstige gevolgen, niet alleen voor de chauffeur van de vrachtwagen of bus, maar ook voor andere weggebruikers.

Ook werden 210 bestuurders aangetroffen die onder invloed van alcohol aan het wegverkeer deelnamen, evenals 80 bestuurders onder invloed van drugs.

In 3.297 gevallen (3.110 vrachtwagens, 187 bussen) werden ernstige technische mankementen geconstateerd. Er werden 923 vrachtwagens (< 12 ton), 655 vrachtwagens (> 12 ton) en 37 bussen aangetroffen met overbelading.

Ook was de ladingzekering onvoldoende bij 1.541 vrachtwagens.

“De uitslag van de controleweek laat zien dat inspecties op het gebied van zwaar vrachtverkeer en personenvervoer nog steeds een belangrijke insteek zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren. Naast de bestraffing van overtredingen worden de chauffeurs door verhelderende discussies geïnformeerd over de gevaren van bijvoorbeeld onvoledoende zekering van lading, gordel omdoen of vermoeidheid door overschrijding van rijtijden“, voegt Jansen toe.

De volgende ROADPOL Truck & Bus-controle vindt plaats van 8 tot 14 mei 2023.