Clicky


Rijkswaterstaat zet innovatieve, op afstand bestuurbare tijdelijke barrier in bij werkzaamheden A2

Rijkswaterstaat zet innovatieve, op afstand bestuurbare tijdelijke barrier in bij werkzaamheden A2
14-04-2023 10:07 | Weer en Verkeer | auteur Redactie

WESSEM - Rijkswaterstaat zet in samenwerking met Boskalis Nederland voor het eerst de Go-Barry in bij de werkzaamheden aan de A2 ter hoogte van de Maasbrug bij Wessem. De Go-Barry is een Smart Moving Traffic Barrier van 200 meter die op afstand bestuurbaar is. Het inzetten van deze innovatieve Go-Barry is een wereldwijde primeur.

Met de Go-Barry is het mogelijk om rijstroken gecontroleerd en dynamisch af te sluiten en ook weer vrij te geven. De barrier verplaatst zichzelf door middel van rupsbanden en is veilig van een afstand bestuurbaar. De Go-Barry rijdt met de werkzaamheden mee en hoeft niet steeds opnieuw op- en afgebouwd te worden waardoor werkvakken korter worden en er meer werkbare uren ontstaan. Het opbouwen van de Go-Barry kan in veel gevallen op een veilige locatie buiten het verkeer plaatsvinden en het afzetten van een complete rijstrook kan, vanaf de rijstrook, binnen 2 minuten worden uitgevoerd.

Meer veiligheid, minder hinder

Het inzetten van de Go-Barry verbetert eveneens de doorstroming van het verkeer en de bereikbaarheid rondom werkzaamheden. Sjoerd Methorst van Rijkswaterstaat: ‘Het inzetten van de Go-Barry is een doorbraak in slimme en dynamische wegbeveiliging. Werken op de weg is veiliger doordat wegwerkers fysiek worden afgeschermd van het verkeer. Na de werkzaamheden kan de rijkstrook meteen teruggegeven worden aan het verkeer, zonder in te leveren op het gebied van veiligheid. We zijn daarom erg trots dat we deze innovatie op de A2 bij Wessem kunnen inzetten.’ Ter vergelijking: zonder het inzetten van de Go-Barry moest de A2 bij Wessem een week lang afgesloten worden.

Data, efficiëntie en doorontwikkeling

De Go-Barry bevat sensoren die belangrijke informatie meten, zoals de verkeersintensiteit en de snelheid van het verkeer. Zo beschikken Rijkswaterstaat en aannemers over actuele data die bijdragen aan een nog veiligere manier van werken. Bovendien wordt het met de Go-Barry mogelijk om nachtelijke wegwerkzaamheden vaker overdag uit te voeren. Het verminderen van hinder en afzetwerkzaamheden draagt bij aan veilig werken langs de weg, meer werkbare uren en een aanzienlijke verbetering van de efficiëntie en productiviteit.

Binnen het project A2 wordt de Go-Barry als pilot ingezet. Dit maakt deel uit van een tiental pilots die Rijkswaterstaat in samenwerking met Travinci, de ontwikkelaar van de Go-Barry, op korte termijn uitvoert. Het doel hiervan is het onderzoeken van de meerwaarde en functionaliteit van de Go-Barry, om deze vervolgens nog verder te ontwikkelen voor toepassing op grote schaal.