Clicky


IJskoude vuurproef: MAN eTruck doorstaat de poolwinter

IJskoude vuurproef: MAN eTruck doorstaat de poolwinter
18-04-2023 09:59 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

LEUSDEN - Van december tot en met maart onderwierp MAN de nieuwe elektrische eTruck aan een uitgebreid winters testprogramma in Noord-Zweden. Daar bewees de MAN eTruck - die een actieradius heeft van 600 tot 800 kilometer - dat hij ook probleemloos functioneert in extreme, koude omstandigheden, met ijs, sneeuw en temperaturen tot min 40 graden. De rijfuncties, actieradius, het klimaatsysteem en het laadgedrag stonden centraal tijdens duizenden succesvolle elektrische testkilometers onder Arctische omstandigheden.

“De wintertests verliepen bijzonder succesvol. Onze ingenieurs hebben de nieuwe eTruck letterlijk dag en nacht onder de zwaarste omstandigheden aan de tand gevoeld. De ontwikkeling is al vergevorderd en het team werkt hard aan het uitvoeren van het resterende testwerk om onze klanten een optimaal product te bieden voor de omschakeling naar CO2-vrij wegvervoer”, aldus Dr. Frederik Zohm, lid van de Raad van Bestuur van MAN Trucks & Bus en verantwoordelijk voor Onderzoek en Ontwikkeling.

Ongeveer dertig test-engineers trotseerden ongeveer vier maanden lang de poolwinter met vrieskou, sneeuwstormen en slechts enkele uren daglicht om de nieuwe MAN eTruck verder klaar te stomen. Daarbij testten ze onder meer het algemene energiemanagement, de koeling en het thermisch beheer van de accupakketten, de interactie en controle van de aandrijflijncomponenten en het laadgedrag onder de extreme winteromstandigheden. Dit gebeurde met behulp van vier prototypen met verschillende accu-, elektromotor-, transmissie-, as- en cabineconfiguraties.

“Het werken met interdisciplinaire teams is de sleutel om de eTruck af te stemmen op alle eisen en bedrijfsomstandigheden van onze klanten. Het is namelijk ons doel om met de nieuwe eTruck al een groot deel van het huidige toepassingsportfolio elektrisch te kunnen afdekken. Het CO2-vrije langeafstandsvervoer van gekoelde goederen in de klassieke opleggercombinatie zal net zo goed mogelijk zijn als het ophalen van melk bij de biologische boer met een elektrische tankwagen voor levensmiddelentransport of de geluidsarme en emissievrije afvalverwerking in de stad”, stelt Rainer Miksch, Vice President Vehicle Testing bij MAN Truck & Bus. 

De wintertest was slechts het begin van een reeks voertuig- en componententests die de nieuwe MAN eTruck tot aan de marktintroductie tot het uiterste zullen beproeven. De accu’s moeten hun bestendigheid tegen open vuur, onderdompeling in water en een vrije val op de grond bewijzen. Daarbij moeten de afzonderlijke onderdelen plus het gehele voertuig veeleisende crashtests doorstaan. Geluidsmetingen en onderzoeken naar elektromagnetische compatibiliteit zijn slechts enkele van de vele validaties die de truck de komende tijd klaar moeten maken voor serieproductie.

Bovendien gaat de nieuwe eTruck vele honderdduizenden kilometers afleggen op de Europese wegen. Naast wintertests omvat dit uitgebreide testprogramma ook zogeheten warm-landtests in het zuiden van Spanje, bij buitentemperaturen ver boven de 40 graden Celsius en sterk zonlicht. In die specifieke omstandigheden worden componenten extreem opgewarmd en worden er zeer specifieke eisen gesteld aan de temperatuurregeling van de accu’s, het laadmanagementsysteem en ook aan de componenten van de aandrijflijn.