Duitse maut per 1 december bijna verdubbeld en vanaf 1 juli 2024 ook verplicht voor voertuigen vanaf 3,5 ton
BERLIJN - De Duitse regering heeft besloten om de tol op de Duitse wegen vanaf 1 december 2023 aanzienlijk te verhogen. Er wordt vanaf die datum een toeslag van 200 euro per ton CO2 geheven. Hierdoor wordt de mautprijs bijna verdubbeld ten opzichte van de huidige situatie.
Bovendien wordt vanaf 1 juli 2024 de verplichting om tol te betalen uitgebreid naar motorvoertuigen met een toelaatbaar totaalgewicht van 3,5 ton of meer.
Voor het eerst vloeien de opbrengsten van de tol niet meer naar rijkswegen, maar volledig naar de uitbreiding van de spoorinfrastructuur van Deutsche Bahn.
Tegen eind 2025 moeten emissievrije voertuigen worden vrijgesteld van het betalen van tol, "maar de wetgever vergeet dat er nog geen geschikte voertuigen zijn voor het langeafstandsgoederen- en personenvervoer, nog de nodige laadinfrastructuur", aldus meerdere betrokkenen in het wegvervoer.
Het bedrijf Fahrlogistik Götze (Zschopau), dat sterk vertegenwoordigd is in het distributietransportsegment en voertuigen inzet van 3,5 ton tot 40 ton GVW, ziet nog meer problemen met de kostenberekening.
“Een goed geplande trekker met oplegger die dagelijks 600-800 km aflegt, heeft momenteel tolkosten van zo'n 2.500 euro per maand. Bij een geschatte verdubbeling van de tolbedragen komt het bedrag van circa 5.000 euro ongeveer overeen met de maandelijkse kosten voor de chauffeurs. We zijn uiterst kritisch over de ontwikkeling, omdat het betekent dat de hele kostenstructuur in het gebied boven de 3,5 ton opnieuw moet worden bekeken", zegt Jan Götze, directeur van het bedrijf.