Clicky


CEVA Logistics werkt samen met Toyota Motor Europe om de nieuwe waterstof-brandstofceltruck te testen

CEVA Logistics werkt samen met Toyota Motor Europe om de nieuwe waterstof-brandstofceltruck te testen
20-06-2023 17:46 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

MARSEILLE - CEVA Logistics heeft vandaag aangekondigd dat het in samenwerking met Toyota Motor Europe (TME) een van de eerste heavy-duty waterstof-brandstofceltrucks (HFC) op de markt gaat testen. Het prototype van de truck, ontworpen voor TME door de Nederlandse fabrikant VDL Groep, zal werken onder een contract van vijf jaar, waardoor de toeleveringsketen van TME koolstofvrij wordt gemaakt en tegelijkertijd waardevolle prestatie-informatie over de HFC wordt verstrekt.

CEVA zal het prototype in de tweede helft van 2023 in bezit nemen en integreren in haar activiteiten. Het proefprogramma stelt CEVA in staat om de waterstof-brandstofcelvrachtwagens verder te evalueren vooruitlopend op de wereldwijde industrialisatie van brandstofceltechnologie, die tegen het einde van 2023 zou moeten beginnen. de eeuw.

CEVA's aankoop van het prototype wordt gedeeltelijk gefinancierd door het federale ministerie van Digitalisering en Transport met 383.923,20 euro in het kader van het federale financieringsprogramma "Klimaatvriendelijke bedrijfsvoertuigen en infrastructuur (KsNI)". Het financieringsprogramma wordt gecoördineerd door NOW GmbH, aanvragen worden goedgekeurd door het Federaal Bureau voor Logistiek en Mobiliteit.

Deze langetermijnproef zal een belangrijke rol spelen bij het beoordelen van zowel de voordelen van waterstof voor grondtransport als de ontwikkeling van een duurzame waterstofinfrastructuur in Europa. CEVA zal de prestaties van de waterstof-brandstofceltechnologie bestuderen in vergelijking met traditionele dieselvrachtwagens en mogelijke use-cases identificeren. De brandstofcel-waterstoftruck zal worden toegewezen aan een speciale stroom tussen twee TME-locaties en zal worden gevoed met waterstof die wordt geleverd door bestaande stations die beschikbaar zijn tussen de locaties. Dankzij de HFC-truck verwacht CEVA tijdens de testperiode van vijf jaar haar ecologische voetafdruk met minstens 690 ton CO2 te verminderen.

De HFC-test maakt deel uit van de inspanningen van CEVA om een ​​reeks initiatieven te implementeren in haar grondactiviteiten om emissies te verminderen door het gebruik van elektrische voertuigen (EV's), biogas en biobrandstoffen op te schalen, waterstofbrandstofcellen en andere koolstofarme vrachtwagens te testen en in aanmerking komende volledige vrachtwagenladingen naar zijn spooroplossingen. Naast het testen van HFC-trucks, is het bedrijf van plan om zijn vloot van elektrische voertuigen (EV's) tegen eind 2025 uit te breiden tot 1.450. CEVA Logistics maakt deel uit van de CMA CGM Group, die zich tot doel heeft gesteld om tegen 2050 netto nul te bereiken. De Groep zet sterk in op de energietransitie in de scheepvaart en is een pionier in het gebruik van alternatieve brandstoffen.

Luc Nadal , algemeen directeur voor Europa, CEVA Logistics, zei: “We hebben een langdurige relatie met Toyota Motor Europe en een actieve rol spelen in dit decarbonisatieproject met hen is een belangrijk moment voor ons en voor onze industrie. We hebben onlangs de ECTN-alliantie (European Clean Transport Network) gelanceerd met Sanef en Engie, en we hebben onlangs ook aangekondigd dat we ons wereldwijd inzetten voor een veel grotere EV-vloot. De aankondiging van vandaag is dus nog maar een voorbeeld van CEVA's toewijding om hand in hand samen te werken met grote merken om betere manieren te vinden om vracht over land te vervoeren. We willen allemaal elke mogelijke gelegenheid aangrijpen om het grondvervoer in Europa en de rest van de wereld koolstofarm te maken.”