Clicky


Schiphol gaat versneld nieuwe bagagerobots in gebruik nemen na succesvolle proef

Schiphol gaat versneld nieuwe bagagerobots in gebruik nemen na succesvolle proef
07-07-2023 10:20 | Zakelijk Nieuws | auteur Redactie

Schiphol heeft na een proef van twee weken besloten om 19 bagagerobots te kopen, die de komende maanden in gebruik worden genomen. In het afgelopen half jaar zijn deze robots in een hoog tempo speciaal voor Schiphol ontwikkeld. De robots nemen het fysiek zware deel van bagageafhandeling, het tillen van de koffers, over van de medewerker. Medewerkers in bagagehal Zuid, waar KLM, Aviapartner en Viggo bagage van vertrekkende passagiers binnen Europa verwerken, gaan samenwerken met deze robots. Deze stap wordt nu versneld genomen na een succesvolle proef in juni.

“Mensen moeten weer centraal staan op Schiphol en daarom is het belangrijk dat we de arbeidsomstandigheden van bagagemedewerkers verbeteren. Deze robots doen dat. Het zijn de beste die wereldwijd beschikbaar zijn en uit de tests die we hebben gedaan blijkt dat het collega’s in de bagagekelder echt ontlast. Daarom hebben we besloten ze nu direct te kopen en in te zetten. Met deze aankoop zetten we een stap in goede richting van de eisen van de Arbeidsinspectie. We zorgen ervoor dat binnen een jaar elke werkplek een goede tilhulp heeft,” zegt Ruud Sondag, CEO Royal Schiphol Group.

Hij vervolgt: "We verwachten dat we in de eerste helft van 2024 nog meer van deze robots op Schiphol in gebruik nemen. Dat is niet alles: in de komende periode gaan we meer innovaties doorvoeren. De proef met de tilhulp voor transferbagage was een succes, binnenkort hebben we nieuws over de uitrol daarvan. In juli testen we ook nog drie andere oplossingen. We zijn vastberaden het werk in de bagagekelder voor iedereen lichter te maken."

Exclusief voor Schiphol ontwikkeld
Dit najaar wordt de eerste bagagerobot in gebruik genomen en wordt het aantal robots stapsgewijs uitgebreid naar 19, uiterlijk begin 2024. Omdat de medewerker en de robot samenwerken, verwacht de luchthaven dat de robot bij gebruik op grote schaal minstens 80% tot 90% van alle bagagestukken probleemloos kan tillen. Tijdens de proef in juni lag dit aantal nog hoger. De robots, van het Deense Cobot Lift, worden al langer gebruikt in andere sectoren, zoals bakkerijen. In de afgelopen zes maanden is de robot exclusief doorontwikkeld voor het tillen van koffers en voor gebruik op Schiphol.

Aviapartner: ‘belangrijke stap in het verbeteren van de arbeidsomstandigheden’
Erik de Goeij, Managing Director van Aviapartner Nederland: “De ervaringen van onze medewerkers in het pilotproject met de COBOT zijn zeer positief. Uit de testen bleek dat de robot verschillende soorten koffers van de bagageband op de bagagekar kan tillen. De betrokken medewerkers vroegen al of deze robots op meer plekken geïnstalleerd kunnen worden. Wij zien de aanschaf van deze negentien bagagerobots als een belangrijke stap in het verbeteren van de arbeidsomstandigheden op Schiphol en werken graag mee aan de verdere ontwikkeling en inpassing van de COBOT in de bagagekelder. In de tussentijd blijven wij onze mensen begeleiden met tilinstructies, job rotatie en daar waar mogelijk gebruik maken van de huidig beschikbare middelen.”