Clicky


DPD Nederland bestaat 30 jaar

DPD Nederland bestaat 30 jaar
10-07-2023 09:10 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

OIRSCHOT - Vandaag, maandag 10 juli 2023, bestaat DPD Nederland 30 jaar. Wat in 1993 ooit begon met twee vestigingen in Tiel en Barneveld, is uitgegroeid tot een uitgebreid netwerk met twaalf vestigingen verspreid over Nederland. DPD is niet alleen groot geworden in Nederland, maar is inmiddels ook de grootste pakketbezorger in Europa. Daarnaast is DPD de eerste pakketbezorger die haar duurzaamheidsambities heeft laten goedkeuren door het Science Based Targets initiative (SBTi). Tijd om terug te blikken.

Wat begon als een bescheiden operatie met twee vestigingen in Tiel en Barneveld, was DPD in 1993 onderdeel van de Deutscher Paketdienst en richtte zich vooral op de B2B markt. In 2001 werd DPD Nederland overgenomen door Geopost SA, een dochteronderneming van de Franse Groep La Poste. Sindsdien heeft DPD Nederland zich verder ontwikkeld en is het uitgegroeid tot een sterke internationale speler in de pakketbezorging, met een breed scala aan innovatieve diensten en oplossingen voor zowel zakelijke als particuliere klanten.

Van twee naar twaalf vestigingen

In 1993 begon DPD met twee vestigingen, tegenwoordig telt het bedrijf twaalf vestigingen in Nederland: Tynaarlo, Joure, Meppel, Rijssen, Veenendaal, Amsterdam, Beverwijk, Rotterdam, Eindhoven, Maastricht, Etten-Leur en Goes. In 2019 opende DPD haar grootste HUB in Eindhoven, waar alle internationale pakketverzendingen binnenkomen en vanuit daar over Europa worden verspreid.

De grootste in Europa

DPD heeft de ervaring en expertise van een grote sterke internationale speler. Met 122.000 delivery experts in bijna 50 landen en een netwerk van 83.000 pakketpunten, bezorgt DPD dagelijks 8,3 miljoen pakketten wereldwijd en 2,1 miljard pakketten per jaar. DPD heeft de ambitie om internationaal de allerbeste pakketdienst te worden, ook op het gebied van Out of Home leveringen. In 2025 wil DPD met 100.000 pakketpunten de breedste dekking van Europa hebben, wat zou betekenen dat 90 procent van alle Europeanen op maximaal 10 minuten afstand een pakketpunt heeft.

De meest groene pakketbezorger in Europa

Duurzaamheid staat hoog op de agenda bij DPD Nederland. Investeren in de verduurzaming van de pakketbezorging is voor DPD een vanzelfsprekendheid. In 2012 committeerde DPD Nederland aan het 100 procent CO2-neutraal bezorgen van pakketten. Dit betekent dat alle uitstoot van broeikasgassen, veroorzaakt door de transportactiviteiten van DPD Nederland, wordt gecompenseerd door investeringen in duurzame energieprojecten en gecertificeerde klimaatcompensatieprojecten.

DPD Nederland streeft ernaar om in 2040 volledig net zero te zijn, wat betekent dat alle activiteiten van DPD netto geen impact hebben op het milieu. DPD is de eerste pakketbezorger die haar duurzaamheidsdoelen heeft laten valideren door het Science Based Targets initiative (SBTi), een wereldwijd erkend initiatief. Dit onderstreept de vastberadenheid van DPD om meetbare en wetenschappelijk gefundeerde stappen te zetten richting een duurzamere toekomst.

Feest bij DPD Nederland

Om het 30-jarig jubileum te vieren, organiseerde DPD afgelopen april een spectaculair feest voor haar medewerkers. Een mooie gelegenheid om terug te blikken op de afgelopen drie decennia van groei en succes, en om waardering te tonen aan de mensen die hebben bijgedragen aan het bereiken van deze mijlpaal.

Om ook de pakketbezorgers en sorteermedewerkers te bedanken, die door DPD gedetacheerd worden bij vervoerders en uitzendbureaus, organiseerde DPD in mei en juni speciale evenementen met foodtrucks op alle depots en hubs. Deze gelegenheid stelde DPD in staat om persoonlijk de waardering te tonen aan degenen die dag in dag uit het gezicht zijn van DPD, en ervoor zorgen dat pakketten netjes en op tijd worden bezorgd.