Clicky


Snelheidsbeperking voor HSL bij Rijpwetering door rekenfout

Snelheidsbeperking voor HSL bij Rijpwetering door rekenfout
25-07-2023 17:43 | Algemeen | auteur Redactie

RIJPWETERING - Treinen die over viaduct Zuidweg bij Rijpwetering op de hogesnelheidslijn (HSL) rijden, kunnen waarschijnlijk tot in 2025 niet de normale, maximale snelheid rijden. In het viaduct zijn constructiefouten ontdekt. Veiligheid staat voorop en daarom heeft ProRail al enige tijd geleden besloten de snelheid daar te verlagen naar 80 kilometer per uur.

De verwachting is nu dat de snelheid pas in 2025 weer opgehoogd kan worden naar 300 kilometer per uur. In de dienstregeling zullen ProRail en NS rekening moeten houden met deze snelheidsbeperking. Verwacht wordt dat we de snelheid in 2023 wel naar 160 kilometer per uur kan.

De snelheidsbeperking komt door meerdere problemen. Zo is de constructie en zijn de lassen niet sterk genoeg, waardoor bijvoorbeeld scheurtjes in het laswerk zijn ontstaan. Er is bij de bouw een verkeerde berekening gemaakt. Ook is de ondergrond van het viaduct gaan bewegen. Sinds de aanleg van de HSL - in 2009 - is het spoor acht centimeter horizontaal verplaatst. Deze verplaatsing is sinds de aanleg actief gemonitord, maar gaf nog geen aanleiding tot actie.

In oktober 2022 werd duidelijk dat er niet langer met 300 kilometer per uur over het viaduct kon worden gereden. Daarop is besloten de snelheid te verlagen naar 80 kilometer per uur en aanvullende onderzoeken naar de staat van het kunstwerk te starten. Daarbij zijn de hiervoor genoemde oorzaken geconstateerd. In de buurt van het viaduct zijn nog negen andere viaducten op dezelfde wijze aangelegd. Deze worden nu ook onderzocht. Op deze viaducten mag 160 kilometer per uur gereden worden.

Onderzoek naar de oplossing van dit probleem is lastig. De vraag is bijvoorbeeld of de palen die in de grond zitten de kracht op het viaduct aankunnen als er een trein op hoge snelheid overheen  rijdt. Dat moet berekend worden met simulatieprogramma’s, want ProRail kan niet in de grond kijken.

"Dit moet vanwege de veiligheid natuurlijk heel nauwkeurig gebeuren en dat kost veel tijd. We verwachten in de loop van 2023 de snelheid weer te kunnen verhogen. Voor het rijden met 300 kilometer per uur zijn eerst ingrijpende herstelwerkzaamheden nodig. Daar is meer tijd voor nodig en we verwachten dat dit op zijn vroegst in 2025 mogelijk is", aldus ProRail.