Clicky


Rechter houdt vrachtwagenverbod Utrechtse binnenstad in stand

Rechter houdt vrachtwagenverbod Utrechtse binnenstad in stand
14-09-2023 13:45 | Weer en Verkeer | auteur ANP

UTRECHT - Het vrachtwagenverbod dat in de binnenstad van Utrecht geldt om de eeuwenoude werfkelders te sparen, blijft ongewijzigd. De rechtbank in Utrecht heeft donderdag een bezwaar van bewoners van het historische centrum ongegrond verklaard.

De bewoners wonen niet in een straat met monumentale werfkelders en vinden dat zij door het verbod onevenredig zwaar worden getroffen. Bij een acuut probleem met het riool, kunnen zij niet onbeboet een vrachtwagen laten komen, stellen de klagende Utrechters. Een ontheffing aanvragen duurt in zo'n geval te lang, denken zij.

Binnenstadbewoners van straten zonder werfkelders kunnen een ontheffing aanvragen als zij bijvoorbeeld een verhuiswagen nodig hebben. De bezwaarmakers vinden die regeling te vaag en onzeker. "Want wie zegt dat de ontheffing wordt toegekend of hoe snel dat gebeurt. Je weet nooit wanneer je er een nodig hebt", zeiden zij donderdag in de rechtbank in Utrecht.

Maar voor de drie bestuursrechters weegt "het behoud van de historische waarde zwaarder dan het individueel belang". De rechtbank stelde om die reden de gemeente in het gelijk.

Volgens de rechters en de gemeente hangen alle verkeersmaatregelen in het historische stadshart om vrachtwagens te weren met elkaar samen. Eenrichtingsverkeer en het niet kunnen keren op smalle wegen, maken dat vrachtwagens uiteindelijk toch weer op de Oudegracht met de kelders zouden uitkomen. En dat is wat de gemeente juist niet wil. Elk zwaar voertuig dat over werfkelders rijdt, is er een te veel, motiveert ze. Daarom worden aan het einde van het jaar (als proef) aanvullend kentekencamera's opgehangen.

Werfkelders en -muren zijn door de zware voertuigen in de loop der jaren beschadigd geraakt. Het typisch Utrechtse erfgoed ondergaat daarom sinds enige tijd een grondige restauratie. De werkzaamheden gaan tientallen jaren duren en kosten honderden miljoenen euro's.

Het vrachtwagenverbod is in 2021 ingesteld, maar ook daarvoor golden er al maatregelen om zwaar verkeer te beperken. Die maatregelen waren alleen lastig te handhaven en zodoende kwam de gemeente uiteindelijk met een verbod. Sindsdien kunnen handhavers volgens de rechtbank (en de gemeente) beter en vaker optreden, waardoor er ook meer boetes worden uitgedeeld. Dit is de klagende bewoners een doorn in het oog.