Clicky


Ursula von der Leijen doopt de Laura Maersk

Ursula von der Leijen doopt de Laura Maersk
15-09-2023 11:36 | Buitenland | auteur Redactie

KOPENHAGEN - 's Werelds eerste containerschip op methanol zal de naam “Laura Mærsk” dragen, zo onthulde voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen donderdag tijdens een ceremonie in Kopenhagen.

De naam werd donderdag onthuld in de haven van Kopenhagen tijdens een ceremonie, toen de meter van het schip, president von der Leyen, het schip doopte door een champagnefles over de boeg te breken. Naast de meter spraken ook Maersk-voorzitter Robert Uggla en Maersk Chief Executive Officer Vincent Clerc tijdens de ceremonie.

"Laura Maersk is een historische mijlpaal voor de scheepvaart over de hele wereld. Het toont de ondernemerszin die Maersk sinds de oprichting van het bedrijf kenmerkt. Maar wat nog belangrijker is, dit schip is een zeer reëel bewijs dat wanneer wij als industrie ons verenigen door middel van vastberaden inspanningen en partnerschappen, er een tastbaar en optimistisch pad naar een duurzame toekomst ontstaat. Dit nieuwe groene schip is de doorbraak die we nodig hadden, maar we hebben nog een lange weg te gaan voordat we helemaal tot nul zijn gekomen", aldus Vincent Clerk, CEO van Maersk

“Laura” is een trotse Maersk-naam die diep geworteld is in enkele van de allereerste innovatieve mijlpalen van het bedrijf. Toen kapitein Peter Maersk Moller in 1886 zijn eerste stoomschip kocht, noemde hij haar “Laura”. Met zijn stoommachine was ‘Laura’ een product van de tweede industriële revolutie, waardoor de impact ervan op de scheepvaart aanzienlijk was.

Bovendien was “Laura” het eerste schip dat de witte zevenpuntige ster op een lichtblauwe achtergrond droeg. Dit symbool zou later het logo worden van AP Moller - Maersk.

Maersk heeft een ambitieus doel voor 2040: een netto nuluitstoot van broeikasgassen en streeft ernaar om in 2030 minimaal 25 procent van de zeevracht met groene brandstoffen te vervoeren. Het 2.100 TEU (twenty foot-equivalent) feederschip is een belangrijke stap in de richting van de lange termijn termijndoelstelling om de gehele Maersk-vloot geleidelijk te vernieuwen zodat deze uitsluitend op groene brandstoffen kan rijden. Maersk heeft 24 extra methanolschepen in bestelling staan ​​voor levering tussen 2024 en 2027 en heeft een beleid om alleen nieuwe schepen in eigendom te bestellen die een groene brandstofoptie hebben.