Clicky


FNV Spoor in gesprek met Tweede kamer over agressie en geweld tegen OV-personeel

FNV Spoor in gesprek met Tweede kamer over agressie en geweld tegen OV-personeel
23-10-2023 16:13 | Politiek | auteur Redactie

UTRECHT - FNV Spoor is uitgenodigd door de Tweede Kamer om deel te nemen aan het rondetafelgesprek over agressie en geweld tegen beroepsgroepen met een publieke functie.

Het aantal geweldsincidenten tegen NS en al het OV-personeel neemt elk jaar toe. Om dit een halt toe te roepen, spreken leden van de vaste Kamercommissie Justitie en Veiligheid (J&V) woensdag 25 oktober in een rondetafelgesprek onder meer met Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor. De vakbond heeft voor het ministerie van J&V  een viertal concrete adviezen waarmee de veiligheid per direct verbeterd kan worden. Politiek ingrijpen is daarvoor noodzakelijk.

In 2022 steeg het aantal  geregistreerde incidenten van agressie en geweld tegen NS-medewerkers met 30 procent ten opzichte van 2021. En ook in 2023 zet deze stijging door, terwijl er minder treinen reden en minder toezichthoudend NS-personeel werd ingezet.

Henri Janssen: "Dit is een direct gevolg van verharding in de samenleving, maar voor OV-personeel speelt nog iets anders mee. De overheid trekt zich steeds meer terug als het gaat om verzorging van de zwakkeren in de samenleving. Hierdoor neemt het aantal verwarde personen, dak- en thuislozen, verslaafden en veiligelanders asielzoekers dat voor grote problemen zorgt, zoals overtreden huisregels maar zeker ook verstoring van de openbare orde, toe. Dit zijn maatschappelijke problemen en kunnen niet alleen door de vervoerders worden opgelost. Het is nu tijd dat na jaren van overleg voeren, de overheid tot daden komt."

FNV Spoor wil dat de overheid nu snel ingrijpt. Hiervoor heeft de vakbond vier concrete adviezen op papier gezet. Allereerst moeten BOA’s toegang krijgen tot systemen waarmee de identiteit van reizigers gecontroleerd wordt. Op deze manier kunnen mensen die regelmatig overlast geven aangepakt worden. FNV Spoor pleit er daarnaast voor dat BOA’s wel hun politiebevoegdheden mogen gebruiken ter “bevriezing” of “afwenden van gevaar” bij een situatie die buiten hun taak ligt in afwachting van de komst van politie. Denk aan het gebruik van handboeien of fouillering om een veilige situatie te creëren bij agressie of geweld tegen reizigers of collega’s, tot de politie gearriveerd is en het overneemt.   

Een derde maatregel is bewustwording creëren onder het publiek. OV-personeel werkt voor iedereen die gebruik maakt van openbaar vervoer. De verantwoordelijkheid dat zij hun werk veilig kunnen doen ligt deels ook bij de reiziger. Het is aan de overheid om dat met een campagne duidelijk te maken. Tot slot maant de vakbond de ministeries van Justitie & Veiligheid en van Infrastructuur & Waterstaat haast te maken met het uitvoeren van de plannen zoals die zijn opgesteld in het plan “Sociale Veiligheid in het OV”.

De vier maatregelen zijn een goed begin, maar er is meer nodig. Janssen: "Belangrijke onderwerpen zoals voldoende servicepersoneel, hoofdconducteurs en Veiligheid & Servicepersoneel op de stations en in de trein én de BOA’s in het OV eventueel de beschikking geven over geweldsmiddelen, vergeten we absoluut niet. Maar dit zijn onderwerpen die we met de partijen die daarover gaan, zoals de vervoerders en concessieverleners, bespreken."