Clicky


Twintig lichtgewicht Pacton kraantrailers met Kinetic kranen voor Bouwvervoer BV

Twintig lichtgewicht Pacton kraantrailers met Kinetic kranen voor Bouwvervoer BV
03-11-2023 16:47 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

WAGENINGEN - Bouwvervoer BV krijgt momenteel gefaseerd - tot mei 2024 - twintig lichtgewicht kraantrailers uitgeleverd. Bouwvervoer koos voor een oer-Hollands product, met trailerfabrikant Pacton uit Ommen en kraanbouwer Lacom uit Lichtenvoorde. Gezamenlijk werd een opleggerontwerp gerealiseerd - met maatwerk trailerbouw én de allereerste Kinetic 12.R kraan - dat samen met de trekker tot wel 5 ton lichter is dan een gebruikelijke combinatie.

Transportondernemer Jan Ruijsch van Bouwvervoer BV: "We zijn een duurzaam bedrijf en hebben reeds vele jaren geleden geconstateerd dat je ook CO2-uitstoot kunt verminderen door een hoog tonnage per kilometer. Wie meer lading vervoert, hoeft met minder vrachtauto's te rijden."

Met een wagenpark van 100 combinaties is Bouwvervoer BV een grotere speler in de markt, die de in te zetten combinatie af kan stemmen op de te vervoeren bouwmaterialen. Voor het lossen van een lichte lading wordt een lichte combinatie ingezet, voor een zware last een zware combinatie. Bij de aanschaf van de nieuwe Pacton kraanopleggers met Kinetic 12.R kranen ging het vooral om het zo veel mogelijk reduceren van het eigen gewicht. Met een combinatiegewicht - trekker, trailer én kraan - van 16 ton is Jan Ruijsch meer dan tevreden met de nieuwe kraanopleggers van Pacton. De nieuwe lichtgewicht Kinetic 12.R kraan past met een gewicht van maar liefst 2.250 kg mooi in dit concept.

50 ton toelaatbaar

De Pacton drieassige, gestuurde kraanopleggers, type TPL.345.C-B, hebben een chassislengte van 13 meter. De hoofdliggers van het chassis doen tevens dienst als kraangeleiding, met een kraanspoorbreedte van 1,30 meter.

Het BPW luchtveerstel omvat 3 starre, onderhoudsarme assen met schijfremmen, met een technisch draagvermogen per as van 10 ton, met een hoogteregelventiel op as 3. De achterste twee assen zijn gedwongen gestuurd door middel van Tridec één-stangenbesturing vanuit de koppelingsschotel. De 6 Alcoa Durabright velgen (22,5 x 11,75) hebben Goodyear Fuelmax banden (385/65 R22,5) met 'tyre pressure monitoring system' (TPMS).

De kraantrailers zijn ruim voorzien van markering en verlichting, met onder meer LED meerkamer achterlampen, LED zijlampen en breedtelampen, werklampen en een tweetal flitslampen.

De tien speciale gazen zijborden van 1 meter hoog zijn afneembaar. Er is eveneens voorzien in Kinnegrip rongen, tweemaal 21 bindogen, aluminium luchtketels, een rvs gereedschapskist, SKF centrale vetsmering en een Orlaco-camera.

Gewicht besparen

In de uitvoering van de trailers is tot in de kleinste details gelet op gewichtsbesparing. Zo loopt de kraanbaan niet over de gehele trailer, maar over 9,30 meter, wat een behoorlijke gewichtsbesparing oplevert. Meetellen doet ook het aluminium kopschot, dat is gereduceerd tot 1 meter hoogte, met geïntegreerde pallethaakvoorziening. De TÜV-gecertificeerde Pro-Grip anti-slipvloer loopt ter hoogte van de kraan over in een lichtere vloervariant, met in de oversteek een rasterpaneel.

De tien zijborden zijn in gazenuitvoering gemaakt, wat gewicht bespaard, maar bovenal de veiligheid ten goede komt, door het doorzicht dat dit oplevert tijdens het lossen op de bouwplaats. Deze zijborden werden door Pacton speciaal ontworpen en TÜV-gecertificeerd.

Jan Ruijsch (Bouwvervoer BV): "Alles bij elkaar levert dit trailer- en kraanontwerp een behoorlijke gewichtsbesparing op. Hierdoor kunnen we meer materialen vervoeren. Als je dat vermenigvuldigt met de 100 combinaties in ons wagenpark, begrijp je uit de uitkomst van die som meteen onze aandacht hiervoor."

Kinetic 12.R als primeur

Ook in de kraanuitvoering is gezocht naar de meest efficiënte optie. De kraantrailers van Pacton zijn als primeur uitgevoerd met de nieuw ontwikkelde Kinetic 12.R kraan van Lacom. Een lichtgewicht kraan van 12 ton/meter met een bereik van 5,40 meter. Met een onbeperkt zwenkbereik dankzij de draaikrans. Perfect voor het flexibel laden en lossen naast de trailer.

Manager Chris Hartjes van Lacom Cranes & Supplies uit Lichtenvoorde vertelt: "De Kinetic kranen worden door ons ontwikkeld én geproduceerd in onze fabriek te Budel. Kwaliteit en veiligheid staan voor ons bovenaan en dus wordt als het laswerk uitgevoerd door onze lasrobots. We hadden reeds kranen van 13, 17, 21, 25, 30 en 35 ton/meter in het portfolio. Uit de markt kwam de vraag naar een échte lichtgewicht en dat is onze nieuwe Kinetic 12.R geworden. Lichtgewicht, maar toch sterk en met een flink bereik. Op de kraantrailers voor Bouwvervoer worden ze voor het eerst toegepast."

Breed kranenportfolio

Machinefabriek Lacom is al 33 jaar actief en produceert sinds 2019 de eigen Kinetic kranen. Momenteel gaat het om gemiddeld 110 kranen per jaar, maar Hartjes verwacht een groei naar 140. Het kranenportfolio, van 12 tot 35 ton/meter wordt in elke gewenste uitvoering gerealiseerd.

De nieuwe Kinetic 12.R is voorzien van een Stage 5 motor en biedt met eenmaal hydraulisch uitschuiven een gieklengte van 5,40 meter. De kranen worden door Lacom opgebouwd op de Pacton-trailers en voor Bouwvervoer voorzien van een Kinetic lichtgewicht hydraulische stenenklem KSKL 3500 en een Kinetic pallethaak KPH 2500. Het geheel wordt getest, gekeurd (RAI) en afgesteld geleverd.

Hartjes: "Een lichtere kraan is niet alleen positief voor het laadvermogen van een combinatie, maar ook beter met het oog op bijvoorbeeld de CO2-uitstoot, het brandstofverbruik, de rolweerstand en de bandenslijtage."

De kracht van jong

Bouwvervoer BV is als familiebedrijf al meer dan 100 jaar actief. Met vestigingen in Wageningen, Duiven, Woerden en Berkel-Enschot wordt door heel Nederland - en verder - de bouw ontzorgt met bouwmaterialenvervoer op maat; met name van fabrikant naar bouwplaats. Met lichte combinaties met kraan voor flexibele leveringen en zware kranen waar nodig.

Het wagenpark bestaat uit 100 combinaties, meest kraantrailers (tot 35 ton/meter), alsook enkele binnenladers (voor het transport van betonelementen tot 13 x 4 meter). Uitgangspunt bij Bouwvervoer BV is een jong en modern wagenpark.

Jan Ruijsch: "Door de snelle technische en technologische ontwikkelingen in materieel, kiezen we bewust voor een modern en jong wagenpark. We vervangen relatief snel ons materieel. Onze opleggers zijn gemiddeld 3 jaar oud en na 8 jaar wordt een oplegger vervangen Zouden we ze langer inzetten, dan 'sleepten' we de laatste van die jaren veel gewicht mee, dat in nieuwe, lichtgewicht trailers niet aanwezig is. Dat kost uiteindelijk meer dan het vervangen van de trailer."

Ruim 60 procent van de trailers van Bouwvervoer is van het merk Pacton. Jan Ruijsch: "Het is een Nederlandse fabrikant die meedenkt in oplossingen. In een nimmer aflatende verbeterstroom wordt ons materieel elke keer een beetje lichter gemaakt. Dat resulteert, in combinatie met een optimale planning en een afgestemde inzet van het wagenpark, in minder vervoersbewegingen een lagere kostprijs en minder CO2 emissie. Win-win voor iedereen."