Clicky


ML Opleidingen en NEXTdriver willen samen code 95 optimaliseren middels coaching

ML Opleidingen en NEXTdriver willen samen code 95 optimaliseren middels coaching
01-12-2023 16:50 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

DELFT - Sinds 2008/2009 kennen we in de logistieke sector code 95 en is er sindsdien weinig veranderd aan de invulling ervan, behalve de introductie van e-learning en inhoudelijke verfijning. NEXTdriver en ML Opleidingen denken dat het beter kan en dat code 95 op termijn ook anders moet, anders haken chauffeurs af. Daarom slaan ML Opleidingen en NEXTdriver de handen ineen om chauffeurs optimaal te ondersteunen door persoonlijke coaching.

De coachingsmethodiek van NEXTdriver is inmiddels een succesvolle aanpak waar een groeiend aantal logistieke bedrijven mee werken. Het belangrijkste argument om aan de slag te gaan met de coaching; brandstofbesparing op de korte termijn.

Een opleider ziet een chauffeur hooguit een keer per jaar, en meestal minder frequent. De kans dat de trainer dezelfde chauffeur in zijn klas krijgt en in de trekker ziet is niet heel groot. Niet echt een persoonlijk contact dus. En hoeveel weet een chauffeur nou nog van een opleiding na een week, na drie weken of na zes maanden? Door te coachen op afstand wordt het persoonlijke contact vanuit de opleiding voortgezet en kan makkelijk worden teruggegrepen op lesstof van een opleiding.

Dat coaching werkt, blijkt uit de resultaten die chauffeurs behalen met behulp van NEXTdriver en de ervaring van de coaches. Gemiddeld stijgt de rijgedragscore van chauffeurs met zo'n 11 procent, met bedrijven die wel 20 procent bereiken. Dat leidt tot gemiddeld 4 procent brandstofreductie, maar 8-12 procent is ook haalbaar. De klanten die er actief mee aan de slag gaan, realiseren duidelijk een grotere verbetering en daarmee nog meer reductie van CO2-emissies. Door de innovatieve en hedendaagse aanpak van NEXTdriver met een persoonlijke app voor de chauffeur en ingebouwde spelelementen is het leuk voor de chauffeurs om ermee te werken. Daardoor horen we chauffeurs weer praten over hun vak.

"Als ML Opleidingen levert de coaching een actueel inzicht in de performance van de chauffeurs bij onze klanten", aldus Martin Maurits, directeur van ML Opleidingen. "We kunnen onze klanten beter laten zien welk resultaat we bereiken met onze opleiding, kunnen inspelen op persoonlijke behoeftes van chauffeurs en we ervaren wat er speelt binnen een logistieke onderneming. Zo kunnen we een klant beter van dienst zijn."

ML Opleidingen verwacht op termijn ook een koppeling te kunnen maken naar onderdelen van hun nieuwe e-learning modules, waarmee chauffeurs makkelijker hun kennis op peil kunnen houden.

Voor NEXTdriver is de samenwerking met ML Opleidingen een logische stap in haar groei. "We weten dat coachen een vak is en je de taal van de chauffeur moet spreken wil je effect behalen", zegt Guido Sluijsmans, CEO van NEXTdriver. "ML Opleidingen is een gewaardeerde opleider van diverse NEXTdriver klanten. Een herkenbaar en persoonlijker contact tussen coach en chauffeur zal absoluut leiden tot bovengemiddelde resultaten. Zo verwachten we een derde van de CO2-reductie opgave tot 2030 in de logistiek te kunnen realiseren en de kosten voor de logistieke ondernemers vandaag al te verlagen."