Clicky


Achttien procent meer overtredingen tijdens recente ROADPOL-controles

Achttien procent meer overtredingen tijdens recente ROADPOL-controles
15-12-2023 12:36 | Overtredingen | auteur Redactie

MÜNSTER - Een stijging van achttien procent in het aantal overtredingen door vrachtwagenchauffeurs werd geregistreerd tijdens de meest recente ROADPOL-controles verspreid over Europa in november. Het was de derde grote controle-actie van het goederen- en personenvervoer in 2023.

Er namen in november zeventien landen deel aan de gezamenlijke controle. Volgens hun feedback werden in totaal 245.500 vrachtwagens en 11.261 bussen gecontroleerd. Tijdens deze controleweek zijn 38.589 overtredingen geconstateerd, bij de vrachtwagens: 79.152, bij de bussen: 8.796.

2556 keer moest de verdere rit worden verboden totdat de chauffeur zijn wettelijke rusttijd had genomen of de goede staat van het voertuig of de lading was hersteld.

Het overtredingspercentage bedroeg 26,23 procent voor het vrachtvervoer, wat een stijging is van achttien procent vergeleken met de resultaten van dezelfde controle een jaar geleden.

Alarmerend genoeg bedroeg het overtredingspercentage onder bussen 6,96 procent, wat lager is dan dat onder vrachtwagens, maar nog steeds 17 procent hoger dan het percentage dat een jaar geleden onder bussen werd geregistreerd (5,91 procent).

"Voor het vrachtverkeer betekent dit dat bij één op de vier gecontroleerde vrachtwagens één of meerdere overtreding(en) is geconstateerd. Hieruit blijkt dat het vrachtverkeer een groot risico voor de verkeersveiligheid vormt en dat monitoring nog steeds noodzakelijk is. Europese politieagenten hebben een zeer hoog opleidingsniveau op het gebied van verkeerscontroles, wat tot uiting komt in het hoge overtredingspercentage", aldus ROADPOL Operational Working Group-voorzitter, hoofdcommissaris Jana Peleskova van de politie van Tsjechië.

Overtredingen

Bij vrachtwagens zijn de meeste overtredingen geconstateerd op het gebied van rijtijdoverschrijding, tachograafinstellingen of -manipulatie, snelheid en technische overtredingen (waaronder overbelading en onveilige lading). 10.368 chauffeurs (vrachtwagens: 9.846, bussen: 522) overtraden de in heel Europa geldige sociale regelgeving, wat betekent dat ze langer met hun voertuig reden dan wettelijk toegestaan, zonder de verplichte pauzes in acht te nemen.

Ook werden 307 bestuurders aangetroffen die onder invloed van alcohol aan het wegverkeer deelnamen, evenals 106 bestuurders onder invloed van drugs. In 5.033 gevallen (4.911 vrachtwagens, 122 bussen) werden ernstige technische gebreken vastgesteld.

Er werden 1.695 vrachtwagens (< 12 ton), 1.211 vrachtwagens (> 12 ton) en 113 bussen aangetroffen met overbelading. Bij 1.631 vrachtwagens was de ladingzekering onvoldoende. 4.834 keer werden de voorgeschreven tachografen niet goed beheerd. In 344 gevallen werden manipulaties van digitale tachografen gedetecteerd.

Fraude

“Het rommelen met de instellingen van de tachograaf of zelfs het manipuleren daarvan neemt ieder jaar grotere vormen aan. De reden voor dit soort fraude is de concurrentiedruk in de nog steeds groeiende transportsector. De financiële voordelen voor vervoerders zijn weliswaar groot, maar de risico’s voor de verkeersveiligheid zijn groter. Vooral door vermoeidheid van de chauffeur kunnen er aanrijdingen ontstaan ​​met ernstige gevolgen, niet alleen voor de bestuurder van de vrachtwagen of bus, maar ook voor andere weggebruikers. Veel van de overige overtredingen (zoals snelheid, onvoldoende ladingzekering en technische mankementen aan de voertuigen) zijn vaak de hoofdoorzaak van ernstige botsingen en moeten worden tegengegaan door controles op het vrachtverkeer”, voegt mevr. Peleskova toe.

Volgens haar blijkt uit de uitkomst van de controleweek dat controles op het gebied van het vrachtverkeer en het personenvervoer nog steeds een belangrijke aanpak zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren.