Clicky


Daimler Truck bouwt een klantgerichte testvloot van Mercedes-Benz GenH2-trucks

Daimler Truck bouwt een klantgerichte testvloot van Mercedes-Benz GenH2-trucks
19-12-2023 13:39 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN - Daimler Truck gaat de volgende ontwikkelingsfase in op weg naar het koolstofarm maken van het transport met vrachtwagens op waterstof. Na intensieve tests op de testbaan en op de openbare weg zijn de brandstofcelvoertuigen nu op een vergevorderd niveau van ontwikkelingsrijpheid, zodat ze kunnen worden gebruikt voor de eerste rijtesten bij klanten.

In deze volgende stap bouwt Daimler Truck een klantgerichte testvloot van Mercedes-Benz GenH2-trucks. De bedrijven Amazon, Air Products, Holcim, INEOS en Wiedmann & Winz maakt van de gelegenheid gebruik om eerste ervaring op te doen met CO2-vrij langeafstandstransport met brandstofcelvoertuigen.

De vijf vrachtwagens worden in Duitsland ingezet op specifieke routes en in diverse toepassingen in het langeafstandsvervoer, bijvoorbeeld bij het vervoer van bouwmaterialen, zeecontainers of flessengassen. De GenH2-trucks blijven tijdens klantgerichte tests onder direct toezicht en verantwoordelijkheid van Mercedes-Benz Trucks.

De voertuigen worden bijgetankt bij aangewezen openbare tankstations voor vloeibare waterstof (sLH2) in Wörth am Rhein en in de omgeving van Duisburg. Op deze manier creëren Daimler Truck en zijn partnerbedrijven een vlaggenschipproject en laten ze zien dat koolstofvrij transport met vrachtwagens op waterstof vandaag al mogelijk is.

Om de transformatie naar het transport van goederen met waterstofaandrijvingen duurzaam te laten verlopen, zal het de komende jaren belangrijk zijn om te zorgen voor een alomvattende en mondiale tankinfrastructuur en voor voldoende aanbod van groene vloeibare waterstof.

Andreas Gorbach, lid van de raad van bestuur van Daimler Truck AG, verantwoordelijk voor Truck Technology: “Met deze eerste klantenvloot testen we onze brandstofceltruck nu ook in echte klantactiviteiten. Een win-winsituatie voor beide partijen: onze klanten leren de brandstofcelaandrijving in het dagelijks gebruik kennen en ons ontwikkelingsteam krijgt verdere waardevolle inzichten in de klantbehoeften en relevante use cases en kan hiermee rekening houden bij de serieontwikkeling.”

Amazon, Air Products, Holcim, INEOS en Wiedmann & Winz willen ervaring opdoen door middel van klantgericht testen

Als een van deze eerste bedrijven heeft Wiedmann & Winz uit Geislingen an der Steige gebruikt de GenH2-truck in het gecombineerde transport. Voor de internationale logistieke dienstverlener DP World zal het alternatief aangedreven voertuig zeecontainers op voor- en natransport vervoeren naar industriële en commerciële klanten.

Directeur dr. Micha Lege ziet een breed scala aan potentiële en mogelijke toepassingen voor de innovatiedrager, vooral op verdere routes in het Europese landtransport: “Ons bedrijf is altijd geïnteresseerd geweest in innovaties, Wiedmann & Winz was een van de eerste bedrijven die met FleetBoard op telematica en digitalisering in het transport vertrouwde. Sinds kort gebruiken we ook een eActros 300 als trekker in het dagelijkse scheepvaartverkeer. We kijken er nu naar uit om de volgende stap te zetten en een langeafstandstruck met waterstof-brandstofcelaandrijving te testen, de GenH2 Truck.”

John H. Landwehr, wiens logistiek bedrijf Gerdes + Landwehr binnen de Holcim-bedrijvengroep stoffige korrels transporteert in silovoertuigen en mineralen in kipwagens voor onder meer de bouwmaterialenindustrie, voegt hieraan toe: “In onze bulkgoederenlogistiek, heeft het laadvermogen altijd een belangrijke rol gespeeld in termen van CO2-voetafdruk en efficiëntie. Na uitgebreide tests met batterij-elektrische vrachtwagens zijn we nu ontzettend enthousiast om de weg naar duurzaam transport van de toekomst verder te testen met een vrachtwagen op waterstof. Alleen met onze eigen intensieve ervaring kunnen we de juiste beslissingen nemen voor de verandering in onze groep die in 2025 zal beginnen.”

Caroline Stancell, General Manager Hydrogen for Mobility, Europe and Africa, Air Products, legt uit: “Air Products is van plan zijn gehele wereldwijde vloot om te bouwen naar voertuigen op waterstof en is er trots op deel uit te maken van dit vlaggenschipproject met Daimler Truck, een leider in zwaar transport en decarbonisatie moeten daarbij betrokken worden. De Mercedes-Benz GenH2-truck zal in ons bestaande wagenpark worden ingezet voor het transport van flessengassen, waardoor we waardevolle ervaring kunnen opdoen op het gebied van industrieel gastransport. We zijn er ook trots op dat we Daimler Truck als onderdeel van de tests een deel van de noodzakelijke tankinfrastructuur en waterstof kunnen leveren. Voor het project in de omgeving van Duisburg zal ons nieuwste mobiele tankstation voor vloeibare waterstof worden ingezet en kan daardoor onder reële omstandigheden worden getest.”

INEOS en VERVAEKE zijn van plan de GenH2-truck te gebruiken voor het transport van PVC-bulkmaterialen: “We zijn blij om deel uit te maken van het klantgericht testen van brandstofceltechnologie. Waterstof is een baanbrekende energiebron die het vrachtvervoer zal transformeren en ons zal helpen een toekomst zonder uitstoot te realiseren. Als gebruiker en producent van waterstof bevindt INEOS zich in een unieke positie om deze transformatie aan te sturen. Samen met onze logistieke partner VERVAEKE ondersteunen we Daimler Truck graag”, zegt Wouter Bleukx, Business Director Hydrogen bij INEOS Inovyn.

Frédéric Derumeaux, CEO van VERVAEKE, voegt toe: “Ik ben enthousiast over dit project, dat perfect past in onze strategie om de CO2-uitstoot drastisch te verminderen. Het aandrijven van zware vrachtwagens met vloeibare waterstof is een revolutionaire en beslissende stap voorwaarts. Als toonaangevend transportbedrijf spelen we een belangrijke rol en deze unieke samenwerking met INEOS en Daimler Truck helpt ons een werkelijk emissievrije logistiek te testen.”

Andreas Marschner, vice-president van Amazon Transportation Services: “Amazon werkt er voortdurend aan om in 2040 CO2-neutraal te worden. Het koolstofvrij maken van ons transportnetwerk speelt een cruciale rol bij het bereiken van deze mijlpaal. Alle logistieke spelers – van producenten tot energiebedrijven en operators – moeten daarom blijven investeren, experimenteren en vertrouwen op innovaties. We kijken ernaar uit om deel te nemen aan en te leren van deze pilot.”

Klantgericht testen met nieuwe vloeibare waterstoftechnologie (sLH2)

Bij de ontwikkeling van aandrijvingen op waterstofbasis geeft Daimler Truck de voorkeur aan vloeibare waterstof. In deze geaggregeerde toestand heeft de energiebron niet alleen een aanzienlijk hogere energiedichtheid vergeleken met gasvormige waterstof, maar kunnen de transportkosten ook aanzienlijk worden verlaagd. Hierdoor kan er meer waterstof getransporteerd worden waardoor de actieradius aanzienlijk vergroot wordt en het voertuig daardoor vergelijkbare prestaties kan leveren als een conventionele dieseltruck. Bovendien bieden vloeibare waterstoftanks voordelen in termen van kosten en gewicht vergeleken met gasvormige waterstof onder druk. Het gebruik van vloeibare waterstof maakt onder meer een hoger laadvermogen mogelijk.

De zogenaamde ‘sLH2-technologie’ (sLH 2 = ‘subcooled’ vloeibare waterstof), een nieuw tankproces voor vloeibare waterstof, zal voor het eerst worden toegepast in de klantgerichte testvloot. Het is samen met Linde ontwikkeld en beschikt over een ISO-standaard die gratis beschikbaar is voor alle geïnteresseerde bedrijven. Vergeleken met LH2 maakt de innovatieve aanpak onder meer een nog hogere opslagdichtheid en eenvoudiger tanken binnen 10-15 minuten mogelijk. Begin 2024 zijn de bedrijven van plan om bij een proefstation in Wörth am Rhein voor het eerst een brandstofceltruck te tanken. Bij de ontwikkeling van de sLH2-technologie vertrouwen Daimler Truck en zijn partners op een hoge mate van transparantie en openheid rond de relevante interfaces. Door zoveel mogelijk andere bedrijven en verenigingen te betrekken bij de ontwikkeling van de nieuwe standaard voor vloeibare waterstof, moet er een mondiale massamarkt voor het nieuwe proces tot stand komen.

GenH2 Truck-testvoertuig met vergelijkbare prestatiegegevens van conventionele vrachtwagens voor lange afstanden

De ontwikkelaars van Daimler Truck baseerden de GenH2 Truck op de kenmerken van de conventionele Mercedes-Benz Actros langeafstandstruck op het gebied van trekkracht, actieradius en prestaties. De Mercedes-Benz GenH2-vrachtwagens die bij klantgerelateerde tests worden gebruikt, hebben een totaalgewicht van 40 ton en een laadvermogen van ongeveer 25 ton. Dit hoge laadvermogen en grote actieradius worden bereikt door twee speciale vloeibare waterstoftanks en een bijzonder krachtig brandstofcelsysteem van cellcentric. Ze vormen het hart van de GenH2 Truck.

De twee roestvrijstalen tanks met vloeibare waterstof met een hoge inhoud van elk 44 kilogram zijn zeer geschikt voor lange afstanden. Het RVS tanksysteem bestaat uit twee in elkaar geschoven buizen die met elkaar verbonden zijn en vacuümgeïsoleerd zijn.

Het brandstofcelsysteem van de GenH2 Truck levert 300 kW (2 x 150 kW) en een ingebouwde batterij levert gedurende een beperkte tijd een extra vermogen tot 400 kW. De opslagcapaciteit van de batterij is met 70 kWh relatief laag, omdat de batterij niet wordt ingeschakeld voor energiebehoefte, maar vooral om situationele prestatieondersteuning aan de brandstofcel te bieden. Dit gebeurt bijvoorbeeld tijdens belastingspieken tijdens het accelereren of bij het bergop rijden met volledige belading. Tegelijkertijd zorgt de lichtgewicht batterij voor meer laadvermogen en wordt deze opgeladen door remmen en overtollige brandstofcelenergie. Het kernelement van de geavanceerde bedrijfsstrategie van brandstofcel- en batterijsystemen is een koel- en verwarmingssysteem dat alle componenten op de juiste bedrijfstemperatuur houdt. Dit maakt de hoogst mogelijke levensduur mogelijk. De twee elektromotoren zijn in een voorserieversie ontworpen voor een totaal van 2 x 230 kW continu en 2 x 330 kW maximaal vermogen.

Nog maar in september van dit jaar heeft Daimler Truck met succes aangetoond dat waterstofbrandstofceltechnologie een echte oplossing kan zijn voor het koolstofvrij maken van flexibel en veeleisend langeafstandswegvervoer. In het kader van de Daimler Truck #HydrogenRecordRun heeft een voor het openbaar verkeer goedgekeurd prototype van de Mercedes-Benz GenH2-truck een afstand van 1.047 km afgelegd met één tank vol vloeibare waterstof. De verwachting is dat de Mercedes-Benz GenH2 Truck in de tweede helft van dit decennium klaar zal zijn voor serieproductie.

Daimler Truck volgt consequent een dubbele strategie met voertuigen op waterstof en op batterijen

Als een van de grootste fabrikanten van bedrijfsvoertuigen ter wereld zet Daimler Truck zich in voor het Klimaatakkoord van Parijs. Het doel is om tegen 2039 alleen klimaatneutrale nieuwe voertuigen aan te bieden in de mondiale kernmarkten (Europa, VS, Japan). Batterij-elektrische vrachtwagens zijn de juiste keuze voor distributievervoer en, in het geval van de Mercedes-Benz eActros 600, voor langeafstandstransport, wanneer ze regelmatig worden gebruikt op voorspelbare routes met geschikte afstanden en oplaadmogelijkheden. Vrachtwagens met brandstofcellen kunnen de betere oplossing zijn, vooral voor zeer flexibele en bijzonder veeleisende toepassingen in zwaar transport en langeafstandstransport.

Daarnaast zijn de beschikbaarheid van passende infrastructuur en de beschikbaarheid van voldoende groene stroom en groene waterstof cruciaal voor een succesvolle transitie naar CO2-vrije technologieën. Daimler Truck is ervan overtuigd dat een snelle en kosteneffectieve dekking van deze energiebehoefte alleen mogelijk is met beide technologieën.