Clicky


Einride en Mars werken samen voor de grootste elektrificatie van het Europese wegvervoer in de FMCG-industrie

Einride en Mars werken samen voor de grootste elektrificatie van het Europese wegvervoer in de FMCG-industrie
26-01-2024 12:04 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

Einride, een vrachtmobiliteitsbedrijf dat digitale, elektrische en autonome technologie levert, heeft een partnerschap met Mars aangekondigd om tegen 2030 een vloot van digitaal geoptimaliseerde elektrische zware vrachtwagens in het netwerk van Mars in te zetten. Er wordt geschat dat de Europese activiteiten tegen 2030 elk jaar 20.000 ton CO2 zullen besparen, wat goed is voor een vermindering van grofweg 10 procent van de broeikasgasemissies van het wegvervoer van Mars Europa.

“Dit schept een precedent dat andere spelers in de vrachtindustrie kunnen volgen en toont het massale potentieel van elektrificatie op grote schaal”, aldus Robert Falck, CEO en oprichter van Einride. “We zijn vereerd om samen te werken met Mars als hun transformationele partner, terwijl ze hun ambitieuze duurzaamheidsdoelen op een kosteneffectieve manier willen bereiken en een nieuwe standaard willen zetten voor het creëren van een veerkrachtigere toekomst.”

De eerste levering vond vorige week plaats, waarbij het vrachtcapaciteitaanbod van Einride werd ingezet met twee elektrische vrachtwagens en oplaadpunten aangedreven door Einride's besturingssysteem Saga, tussen de Mars Petcare-fabriek in Verden, Duitsland, en het distributiecentrum in Minden, Duitsland. Op deze eerste route zullen de twee elektrische zware vrachtwagens tot 193.000 kilometers (312.000 km) per jaar besparen op de terugreis van Verden naar Minden. Om de transitie naar elektrisch te ondersteunen zijn op de Duitse Petcare-locaties krachtige oplaadpunten geïnstalleerd.

In navolging van Duitsland zal het mondiale strategische partnerschap eerst over heel Europa beginnen uit te breiden, met routes in Groot-Brittannië en Nederland die naar verwachting later in 2024 zullen volgen. Deze volledig elektrische activiteiten zullen worden aangevuld met een autonome pilot, die in 2025 zal worden geïmplementeerd.

“Samenwerken met Einride om 300 elektrische zware vrachtwagens in heel Europa in te zetten, is een goed voorbeeld van hoe we samenwerken en onze schaalgrootte benutten om vandaag actie en echte verandering te stimuleren - wat waarde en impact op de lange termijn oplevert en tegelijkertijd de weg vrijmaakt voor een helderdere en meer duurzame toekomst”, zegt Barry Parkin, Chief Procurement and Sustainability Officer bij Mars, Incorporated.

“Dit partnerschap is onze nieuwste investering om tegen 2050 een netto nulpunt te bereiken, waarbij de acties worden geïmplementeerd die zijn beschreven in de Mars Net Zero Roadmap met een focus op het verbeteren en optimaliseren van de logistiek, het herontwerpen van netwerken, het transformeren van het type transport waar we afhankelijk van zijn, en het omarmen van de elektrificatie van onze vrachtwagenvloten. Samen met onze partners stimuleren we verandering en tonen we onze toewijding aan duurzaamheid op grote schaal.”

Einride stelt verladers in staat de overstap te maken naar duurzaam vrachtvervoer over de weg door middel van digitale, elektrische en autonome technologieën. Het vrachtcapaciteit-as-a-service-aanbod bestaat uit de inzet van verbonden elektrische voertuigen van toonaangevende OEM's, autonome voertuigen en Einride Smartchargers, allemaal aangedreven door het besturingssysteem Einride Saga. Door middel van datagestuurde inzichten en realtime updates stelt Saga verladers in staat routes te optimaliseren, het energieverbruik te verminderen, de levensduur van de batterij te maximaliseren, emissiereducties nauwkeurig te volgen en de transportkosten te minimaliseren.

Einride exploiteert sinds 2020 elektrische wagenparken en heeft zichzelf gevestigd als marktleider in het mogelijk maken van de overstap naar elektrisch wagenpark in de VS en Europa. Einride-klanten, waaronder Carlsberg, AB InBev, Maersk, Lidl en GE Appliances, hebben een daling van de CO2e-uitstoot tot 95% gezien, terwijl de kosten concurrerend bleven.