Clicky


eActros getest in Duitse winterdienst

eActros getest in Duitse winterdienst
12-02-2024 11:03 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN | OELDE - Mercedes-Benz Trucks en Autobahn GmbH, een entiteit die eigendom is van de Duitse federale overheid, hebben begin februari gezamenlijk de batterij-elektrische eActros 600 getest tijdens de veeleisende winterdienst.

Autobahn GmbH zette op een deel van de snelweg A2 tussen Hamm en Bielefeld een prototype van de elektrische vrachtwagen in met een door Epoke geleverde oplegger. Als preventieve maatregel tegen ijsvorming gebruikte Autobahn GmbH een pekel van water en zout als milieuvriendelijker alternatief voor conventioneel strooizout.

De oplegger maakt het verspreiden van pekel mogelijk met een snelheid van 80 km/u tot een breedte van 12 meter. Hij wordt onafhankelijk van de trekker aangedreven via het achterwiel van de oplegger. De pekelstrooier wordt draadloos bestuurd via een radiografische afstandsbediening.

Uit tests is gebleken dat het preventief verspreiden van pekel tijdens winterdiensten kan worden gerealiseerd met elektrische vrachtwagens.

De eActros 600 voor het langeafstandsvervoer vierde afgelopen oktober zijn wereldpremière. De start van de serieproductie staat gepland voor eind 2024. Dankzij de hoge accucapaciteit van ruim 600 kilowattuur, vandaar de modelaanduiding 600, en een nieuwe, bijzonder efficiënte, in eigen huis ontwikkelde elektrische aandrijfas, kan de e-truck een actieradius van 500 kilometer bereiken zonder tussentijds opladen.

De CO2-voetafdruk van de eActros 600 is sterk afhankelijk van de elektriciteitsmix die wordt gebruikt voor het rijden. Met de huidige Europese energiemix realiseert de eActros 600 een CO2-besparing van ongeveer 40 procent vergeleken met een vergelijkbare diesel Actros en, bij volledig hernieuwbare energieën, van meer dan 80 procent over de gehele productlevenscyclus van tien jaar vanaf de grondstoffenwinning. Dit komt overeen met een besparing van circa 370 à 775 ton CO2.

Als gevolg hiervan kan de eActros 600 de hogere CO2-voetafdruk af fabriek als gevolg van de batterijen compenseren binnen het tweede of eerste jaar dat hij in het langeafstandsvervoer wordt ingezet.