DAF Trucks neemt deel aan platooning proef in Groot-Brittannië
EINDHOVEN - DAF Trucks neemt deel aan een twee jaar durende proef met truck platooning in Groot-Brittannië. De test wordt geleid door het Britse Transport Research Laboratory (TRL). DAF Trucks is samen met zijn partners, TNO, Ricardo PLC en logistieke dienstverlener DHL, geselecteerd door het Britse Ministerie van Transport om samen met Highways England ervaring op te doen met truck platooning op geselecteerde routes op het Engelse hoofdwegennet. De eerste platooning DAF test trucks zijn al de komende maanden ingepland voor proeven in het Verenigd Koninkrijk.
Met de truck platooning proef wil de Engelse overheid meer ervaring opdoen met deze nieuwe innovatie die meer efficiëntie kan brengen in het wegtransport. Platooning maakt het mogelijk om trucks dicht achter elkaar te laten rijden. Het inzetten van dit geavanceerde chauffeurs begeleidingssysteem leidt tot minder brandstofverbruik, een lagere CO2-emissie, een verbeterde doorstroming van het verkeer en meer verkeersveiligheid.
Automatisch optrekken, remmen en zelfs sturen
Bij truck platooning maken zeer geavanceerde Wifi-P, radar en camera’s het mogelijk om twee draadloos met elkaar verbonden vrachtwagens dicht achter elkaar te laten rijden. Door de informatie van de voorste truck te gebruiken, kunnen de platoonende trucks daarachter automatisch versnellen, remmen en zelfs sturen.
CO2 -reductie, meer veiligheid en een verbeterde doorstroming van het verkeer
Als tijdens het platoonen het voorste voertuig remt, doen de volgende voertuigen dat ook zonder merkbare reactievertraging. Dit draagt significant bij aan de verkeersveiligheid. Dat maakt het mogelijk de afstand tussen de trucks optimaal te verkleinen wat door de slipstream die daardoor ontstaat een brandstofbesparing tot 10 procent mogelijk maakt met het bijbehorende reductie van de CO2-emissie. Een ander voordeel van truck platooning is de verbeterde doorstroming van het verkeer omdat platoonende trucks elkaar niet inhalen.
De truck platooning technologie laat ruimte aan personenwagens om op een veilige en verantwoorde manier op de snelweg in en uit te -voegen zelfs als ze daarbij de platoonende trucks zouden doorkruisen. De geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen die platooning mogelijk maken, zullen verder ook een bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid. Anders dan mensen, zijn deze systemen altijd alert en reageren ze 25 keer sneller dan zelfs een topsporter dat kan.
Platooning is technisch mogelijk
"DAF vindt het een eer om voor de Britse overheid een bijdrage te mogen leveren aan de door de TRL geleide veldtest met drie platoonende trucks,” zegt Ron Borsboom, lid van de raad van bestuur en verantwoordelijk voor productontwikkeling bij DAF Trucks.
“Deze proeven zullen onze kennis en inzicht van de voordelen die platooning kan bieden verrijken terwijl we tegelijkertijd het Britse Ministerie van Transport ondersteunen door het bewijs te leveren hoe platooning de efficiëntie in het transport verbetert. Maar laat ik wel duidelijk zijn. We hebben nog heel veel technische ontwikkeling voor de boeg voor we in staat zullen zijn platooning werkelijk aan de markt te kunnen aanbieden. Dat laat onverlet dat deze proef een belangrijke en noodzakelijke stap is die we moeten maken,” aldus Borsboom.
Daar bovenop voegt Borsboom er nog aan toe dat er ook nog heel veel geëvalueerd moet worden op het gebied van regelgeving, aansprakelijkheid en de acceptatie van platooning door het publiek. “Het strekt de Britse regering dan ook tot eer dat zij nu dit belangrijke en waardevolle initiatief nemen.”
De chauffeur blijft nodig
“Truck platooning vervangt geen chauffeur”, is Borsbooms stellige overtuiging. “Elke truck vraagt om een man of vrouw in de cabine,” zegt hij. “Op de secundaire wegen en in de stedelijke omgeving, moet een chauffeur de controle over het voertuig hebben. Truck platooning is voornamelijk bedoeld als een efficiënte oplossing voor de lange afstand op de hoofd- en snelwegen. Maar zelfs dan zullen de bestuurders nog special getraind moeten worden in het overnemen van de controle over het voertuig als dat nodig is en het vervullen van andere werk gerelateerde taken. Truck platooning is niet het begin van het einde van het vak als vrachtwagenchauffeur. Het ontlast de werkdruk van de persoon achter het stuur. Het verkeer wordt steeds drukker en drukker en eist steeds meer van de bestuurder. Intelligente systemen als truck platooning gaan de chauffeur helpen met deze uitdagingen om te gaan.”
Leidend in de technologie sinds 2015
DAF Trucks loopt al sinds 2015 voorop met truck platooning vanaf het moment dat dat de fabriek samen met NXP Semiconductors, TNO en Ricardo PLC het platooning Eco Twin project lanceerde. Sinds die tijd hebben DAF testchauffeurs de truck platooning techniek van DAF voortdurend verbeterd tijdens tienduizenden kilometers op zowel openbare wegen op het Europese continent als op de state of the art testbaan van de fabriek. In 2016 nam DAF succesvol deel aan de The European Truck Platooning Challenge, die geïnitieerd werd door het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Milieu.