Clicky


Concept wetsvoorstel vrachtwagenheffing gepubliceerd

Concept wetsvoorstel vrachtwagenheffing gepubliceerd
26-06-2019 16:46 | Politiek | auteur Redactie

DEN HAAG/ZOETERMEER - Het Ministerie van IenW bereidt, in navolging van onze buurlanden, een wetsvoorstel voor vrachtwagenheffing voor. Binnenlandse en buitenlandse houders van vrachtwagens betalen per kilometer, op autosnelwegen en een aantal andere wegen (met name N-wegen). De hoogte wordt bepaald door milieueigenschappen en gewichtsklasse van de vrachtwagen. De netto-inkomsten worden gebruikt voor belastingverlaging en innovatie en verduurzaming van de sector. Het concept wetsvoorstel is vandaag, woensdag 26 juni, openbaar gemaakt en onderaan dit bericht te downloaden.

De heffing gaat gelden voor nagenoeg alle autosnelwegen (A-wegen) en een aantal andere wegen (met name N-wegen). Dit zijn met name die N-wegen waarop naar verwachting uitwijkend vrachtverkeer van substantiële omvang zou ontstaan als de heffing alleen op autosnelwegen zou gelden. 

Het bedrag van de heffing in het wetsvoorstel is afhankelijk van gewichtsklasse van het voertuig en de milieueigenschappen (euro-emissieklasse) en is gemiddeld circa € 0,15 (prijspeil 2018) per gereden kilometer.

De meest vervuilende en zware vrachtwagens Euro 0 en meer dan 32 ton betalen 0,260 euro per kilometer. De meest zuinige vrachtwagens, Euro 6 en hoger betalen tussen de 0,078 en 0,130 euro per kilometer.

Boetes

De hoogte van de boetes bij overtredingen in zake de vrachtwagenheffing zijn eveneens bekendgemaakt. Voor manipulatie en/of het niet deugdelijk werken van de boordapparatuur in de vrachtwagen zal een boete van 1.000 euro staan.  Wanneer er geen werkende boordapparatuur aanwezig is in vrachtwagen en/of als er is geen dienstverleningsovereenkomst afgesloten is voor de betrokken vrachtwagen kan een boete van 300 euro gegeven worden. Wanneer de boordapparatuur in vrachtwagen hoort bij een andere vrachtwagen en/of de dienst-verleningsovereenkomst opgeschort is kan een boete van 200 euro gegeven worden.

TLN gaat zich in wetsvoorstel verdiepen

TLN bestudeert de tekst nu uitgebreid en komt later  met een uitgebreide reactie. TLN zal de teksten kritisch beoordelen op de beloften van het kabinet dat de nieuwe heffing kostenefficiënt (niet te duur) en gebruiksvriendelijk is en dat alle opbrengsten teruggaan naar degenen die de heffing betalen. TLN heeft eerder bezwaar gemaakt tegen de greep uit die kas, waarbij de overheid tot 55 miljoen euro van de opbrengsten wil gebruiken om te compenseren voor een mogelijke daling van de accijnsinkomsten. Tot nu toe hield de overheid voet bij stuk, ondanks dit protest tegen deze woordbreuk​.

Om dit soort zaken in de toekomst te voorkomen, heeft TLN voorgesteld dat de opbrengsten terechtkomen in een vergroenings- en innovatiefonds voor het goederenvervoer. Het geld dat in een bepaald jaar niet op gaat omdat er bijvoorbeeld nog niet genoeg elektrische vrachtwagens te koop zijn, kan dan later worden uitgeven.

Bij het beoordelen van de conceptwet zal TLN ook goed kijken of daarin goed geregeld is dat ook buitenlandse voertuigen de heffing betalen, of het systeem gebruiksvriendelijk is en of de heffing niet op teveel wege​n geldt.