Clicky


Avast geeft toe dat het gegevens van gebruikers verkoopt

Avast geeft toe dat het gegevens van gebruikers verkoopt
29-01-2020 14:17 | Binnenland | auteur ANP

PRAAG - Als je antivirus van Avast gebruikt om je computer te beveiligen, is je surfgedrag waarschijnlijk doorverkocht aan commerciële bedrijven. Avast heeft dat bevestigd na gezamenlijke onthullingen van techsites Motherboard en PCMag.

Volgens de artikelen verzamelde Avast "elke zoekopdracht, elke klik en elke aankoop op elke site". De antivirussoftware hield onder meer bij hoe mensen over een site bewogen, welke locaties ze opzochten in Google Maps, welke pagina's ze bekeken op LinkedIn en welke filmpjes ze bekeken op YouTube, Facebook en Instagram. Avast hield tot op de milliseconde nauwkeurig bij hoe laat iemand op een link klikte. Het was zelfs mogelijk om te zien welke porno mensen bekeken, en waar ze op zochten om daar terecht te komen. De data kwamen terecht bij bedrijven als Google, Microsoft en Pepsi. Voor de marketingafdelingen van zulke bedrijven zijn de gegevens goud waard.

Het verzamelen gebeurde in alle stilte, via Jumpshot, een dochterbedrijf van Avast. De gegevens waren in principe anoniem, maar het was volgens de onderzoekers mogelijk om de identiteit van mensen te achterhalen.

Avast zegt in een blog op zijn site dat het nooit persoonsgegevens heeft doorverkocht. Data van gebruikers zijn nodig om mogelijke dreigingen te analyseren, aldus Avast. "Toen Jumpshot in 2015 werd opgericht, wilden we een innovatieve manier maken om marketingafdelingen te voorzien van trendanalyses en anonieme cijfers over aankoopgedrag van consumenten." Avast zegt dat het zich altijd aan de wet heeft gehouden, maar dat het toch maatregelen neemt "om aan te sluiten bij verwachtingen van gebruikers. We denken na over de vraag of trendanalyses passen bij onze waarden als cyberbeveiliger."