FNV: Vrachtwagenchauffeurs wordt recht op hygiënische en veilige werkomstandigheden ontnomen
UTRECHT - Terwijl de veiligheidsmaatregelen in Nederland en Europa in verband met het coronavirus dagelijks opgeschroefd worden, wordt het chauffeurs onmogelijk gemaakt zich aan deze voorschriften te houden. FNV Transport en Logistiek kreeg de afgelopen dagen tientallen telefoontjes van boze en ongeruste vrachtwagenchauffeurs. FNV eist ook voor beroepschauffeurs hygiënische en veilige werkomstandigheden.
Jan Slotboom, chauffeur gevaarlijke stoffen: "Chauffeurs voelen zich enorm geschoffeerd. Niet zozeer door hun eigen baas, maar door de opdrachtgevers. Steeds vaker wordt hen de toegang ontzegd tot het bedrijf waar ze moeten laden en lossen. Dat betekent niet alleen dat chauffeurs nergens kunnen lunchen of een kopje koffie kunnen drinken. Ook een toiletbezoek is niet mogelijk, laat staan dat ze ergens hun handen kunnen wassen. Dat kan in deze roerige tijden toch niet waar zijn?"
Een pakketbezorger vertelt: "Ik moest lossen bij een autoterminal in België. Daar waar vorige week nog drie toiletten voor chauffeurs waren, zijn die nu gesloten. Er staat nu een Dixie. Binnen is het uitermate smerig, er wordt blijkbaar niet schoongemaakt. En er is geen zeep en geen stromend water. Ik heb daar meer dan twee uur staan wachten voordat mijn wagen gelost was. Als je moet, dan moet je toch? En ik moest. Maar waar? Voor geen goud ga ik in zo’n vieze Dixie. En waar moest ik daarna mijn handen wassen?"
Distributiecentra
In de winkeldistributie is het helemaal een gekkenhuis. Jan Streep: "Chauffeurs hebben te horen gekregen dat voor hen dezelfde regels gelden als voor werknemers in de zorg. Wij moeten gewoon doorwerken als we licht verkouden zijn, terwijl alle andere Nederlanders dan thuis moeten blijven. Op sommige plekken wordt dan wel je temperatuur opgemeten als je aangeeft snotterig te zijn. Alle verloven zijn ingetrokken en we werken zo'n 60 tot 70 uur per week. Bij een distributiecentrum staan op dit moment 15 trailers toiletpapier klaar om gelost te worden. Dat zijn 450 pallets. Het is drie keer zo druk als met Kerst. Weet je hoe lang die chauffeurs dan moeten wachten voordat er geladen of gelost is? Het is schandalig als er dan geen goede voorzieningen zijn."
Slotboom: "Veel chauffeurs zijn ongerust. Bij een groot aantal opdrachtgevers mag je pas het terrein op als je een vingerscan of handscan hebt laten maken. Hoe vaak worden die apparaten schoongemaakt? Als je in Nederland geen handen meer mag schudden, hoe veilig is zo’n scanner dan nog? Bij sommige klanten melden honderden (internationale) chauffeurs zich dagelijks in dezelfde ruimte aan. Internationale chauffeurs rijden nog steeds op Spanje en Italië. Daar doen ze meerdere dagen over. In Frankrijk, Italië en Spanje zijn alle restaurants dicht. Hoe moet dat? En wat gaat er allemaal nog meer komen? We moeten allemaal doorrijden, maar vragen ons af of er wel aan ónze veiligheid wordt gedacht."
Cruciale dienstverlening
Birgitte Staal, bestuurder FNV Transport en Logistiek: "Chauffeurs worden als paria’s behandeld. Het is belangrijk dat onze vrachtwagens blijven rijden. We moeten zorgen dat brandstoffen, medicijnen en levensmiddelen voor iedereen beschikbaar blijven. Daarom valt een deel van onze sector onder de ‘cruciale dienstverlening.
Dit betekent dat daar dezelfde strikte richtlijnen gelden ten aanzien van ziekmelding en verlof als voor zorgmedewerkers. Dat vraagt enorm veel van onze chauffeurs. Er is heel goed over nagedacht hoe we Nederland draaiende kunnen houden. Onze chauffeurs leveren daar graag hun bijdrage aan, maar alleen als dat op een hygiënische en veilige manier kan. Wij gaan hierover op de kortst mogelijke termijn met werkgeversorganisatie Transport Logistiek Nederland in overleg. Veiligheid voor onze mensen boven alles!"