Noord-Brabant vraagt 1 miljard voor zelfrijdend ov-systeem Eindhoven
EINDHOVEN - Brabant vraagt het Rijk om 1 miljard euro voor de ontwikkeling van een nieuw zelfrijdend ov-systeem. De nieuwe zelfrijdende elektrische bussen moeten binnen tien jaar alle industriële centra rond Eindhoven snel met elkaar verbinden. Dat is nodig omdat het aantal banen snel groeit en het verkeer dreigt vast te lopen.
"Tot 2040 komen er 70.000 banen bij en worden ruim 60.000 woningen in het stedelijk gebied gebouwd, waaronder 6000 in het stationsgebied rond Eindhoven Centraal", aldus een persbericht van initiatiefnemers Provincie Noord-Brabant, gemeente Eindhoven en Brainport Development. "Zo verbindt Brainportlijn de economische hotspots binnen de regio aan elkaar, maar versterkt het ook de verbindingen met economische centra zoals Amsterdam en Rotterdam én belangrijke Europese regio’s zoals bijvoorbeeld Düsseldorf, Aken en Brussel."
De bedoeling is dat de nieuwe bussen van verschillende omvang in de toekomst over vrije banen op bestaande wegen rijden. De nieuwe hightech voertuigen worden voorzien van zonnepanelen en sensoren.
Het systeem kan mondiaal verkocht worden, zodat de regio er geld aan kan verdienen. De Brainportlijn is volgens de Eindhovense wethouder Stijn Steenbakkers veel meer dan een mobiliteitssysteem: "Met het ontwikkelen, realiseren, vermarkten en exporteren van dit innovatieve mobiliteitssysteem gaan we banen creëren", zei hij maandag.
Aan de ontwikkeling van het nieuwe ov-systeem wordt gewerkt door onder meer de automotive campus Helmond, chipfabrikant NXP, de VDL-groep, DAF, Siemens, TNO en de Technische Universiteit Eindhoven.
"Brainport Eindhoven is een van de straalmotoren van de Nederlandse economie", zegt Hans de Jong, president Philips in Nederland en bestuurslid van de Stichting Brainport. "De technologie die in deze regio wordt ontwikkeld en geproduceerd maakt oplossingen mogelijk voor wereldwijde maatschappelijke thema’s, zoals digitale zorg, slimme mobiliteit, en alternatieve energieopwekking."
De gevraagde 1 miljard moet komen uit het Nationaal Groeifonds, een subsidiepot van 20 miljard euro van het Rijk waaruit duurzame projecten kunnen worden gefinancierd.