MAN maakt zijn werkplaatsen klaar voor e-mobiliteit
LEUSDEN - MAN Truck & Bus breidt zijn activiteiten op het gebied van e-mobiliteit uit en bereidt zijn Europese werkplaatsen voor op het onderhoud aan elektrische voertuigen. Op die manier zorgt MAN ervoor dat klanten ook met e-mobiliteit kunnen blijven vertrouwen op het uitgebreide MAN-servicenetwerk.
De overgang naar e-mobiliteit stelt MAN Truck & Bus voor een groot aantal nieuwe uitdagingen. Niet alleen als fabrikant van elektrisch aangedreven voertuigen, maar ook op het gebied van service en aftersales. Daarom blijft het bedrijf het doel nastreven om zijn servicenetwerk klaar te maken voor elektrische voertuigen en het pad te effenen voor de werkplaatsservice van morgen.
In Nederland heeft MAN nu al een landelijk dekkend netwerk met dealerbedrijven die zodanig zijn aangepast dat zij de service van MAN ook in het tijdperk van elektrisch aangedreven voertuigen perfect kunnen waarmaken. Deze MAN e-mobility-dealers zijn qua sales en service klaar voor de MAN eTGE en eTGM. De dealers hebben hun faciliteiten zodanig aangepast en personeel opgeleid, dat zij volwaardige service kunnen verlenen aan klanten die met een MAN met elektrische aandrijving rijden.
MAN wil tegen eind 2020 in totaal 110 servicepunten in Europa operationeel hebben voor elektrische voertuigen. Tegen eind 2021 volgen nog zestig extra werkplaatsen. De voorbereidingen voor de bestaande MAN-servicewerkplaatsen zijn opgesplitst in drie fasen – van alle aspecten van de reparatie van hoogspanningsinstallaties tot de specialisatie van werkplaatsen in e-mobiliteit.
Naast het ontwikkelen van kennis in de werkplaatsen gaat MAN de servicepunten ook uitrusten met speciaal gereedschap voor elektrische voertuigen. De fabrikant zal ook nieuwe processen en werkmethoden implementeren om ervoor te zorgen dat er veilig aan elektrische voertuigen wordt gewerkt. Elk van de geselecteerde MAN-servicepartners krijgt bovendien minstens twee geschoolde elektrotechnici voor voertuigtechniek. Zo zorgt MAN ervoor dat er in elke regio experts zijn die zijn opgeleid in het omgaan met elektrische voertuigen en deze ook vakkundig kunnen repareren.
Het MAN e-mobility-concept voor werkplaatsen houdt ook rekening met het retourneren, vervangen en repareren van hoogspanningsaccu's in elektrische voertuigen. Deze accu’s moeten volgens strikte veiligheidsvoorschriften worden opgeslagen en vervoerd. Omdat het aantal accu’s nu nog laag is en de kosten relatief hoog, voorziet het concept niet in opslag of reparatie van batterijen bij de dealer. Als een batterij dus aan vervanging toe is, wordt de oude rechtstreeks naar de fabriek in Duitsland gestuurd.
MAN Truck & Bus bereidt niet alleen de servicewerkplaatsen, maar ook klanten en chauffeurs voor op de omgang met elektrische trucks, bussen/touringcars en bestelwagens. Elke klant krijgt bij de aankoop van een elektrische MAN een uitgebreide overdrachtshandleiding met informatie en veiligheidsaanwijzingen over zijn voertuig. Daarnaast kunnen klanten en hun chauffeurs ook nog een MAN ProfiDrive technische opleiding volgen die nog meer diepgaande informatie geeft over hoe de gebruikers veilig en zuinig met hun elektrische voertuigen kunnen omgaan.
MAN Truck & Bus heeft binnen al zijn voertuigsegmenten al een e-mobiliteitsgamma. Zo staat de volledig elektrische eTGE-bestelwagen sinds de IAA Commercial Vehicles 2018 al bij de dealer. Klanten in heel Europa voeren sinds eind 2019 praktijktests uit met de elektrisch aangedreven MAN Lion's City E stadsbus. De serieproductie hiervan start in het vierde kwartaal van 2020. Ook vindt sinds begin dit jaar op kleine schaal de serieproductie van de eTGM distributietruck plaats. Hiermee rijden inmiddels al verschillende klanten in Europa.