Clicky


North Sea Port: brexit geeft ook mogelijkheden

North Sea Port: brexit geeft ook mogelijkheden
15-12-2020 19:19 | Algemeen | auteur Redactie

VLISSINGEN/GENT - North Sea Port zet zich schrap voor de uitstap van Groot-Brittannië uit de Europese Unie. Eind deze maand is het zo ver. North Sea Port effende samen met heel wat partners voor de bedrijven het pad naar een zo vlot mogelijke transitie.

De mist over de relaties tussen de EU en het VK na 31 december is nog steeds niet opgetrokken. Ook voor North Sea Port staat met de brexit veel op het spel. Groot-Brittannië staat hoog in de rangschikking van de belangrijkste handelspartners van de haven. Vorig jaar kaapte het daar de derde plaats weg, goed voor 9 procent van de 71,5 miljoen ton maritieme overslag. De overslag van droge en vloeibare bulk (meer dan 60 procent van de producten; zoals meststoffen, zand en vloeibare petroleumproducten), auto’s en staal speelt daarbij een belangrijke rol.

Het spreekt voor zich, op een ernstige verstoring van de relaties met één van de grootste Europese economieën zit niemand te wachten. Alleen valt het af te wachten welke regels vanaf 1 januari 2021 precies van kracht zullen zijn voor import van en export naar Groot-Brittannië.

Vinger aan de pols

In de lange aanloop naar de brexit - de Britten kozen er in 2016 voor om hun eigen weg te gaan - stelde North Sea Port heel wat in het werk om het pad voor de bedrijven naar een zo vlot mogelijke transitie mee te effenen.

“North Sea Port ondersteunt de bedrijfswereld in de voorbereiding op de brexit al langer met diverse initiatieven, zowel in Nederland als in België”, aldus CEO Daan Schalck. “We faciliteren het contact met betrokken instanties, zoals de douane. We lobbyen mee voor overheidsmaatregelen die de mogelijk negatieve impact verzachten. We zetten rondetafelgesprekken op om de betrokken partijen te informeren. We verwijzen naar de instanties die opleidingen bieden om personeel klaar te stomen. En via overleg met beroepsfederaties houden we de vinger aan de pols over wat bij de bedrijven leeft. Die weten dat ze bij ons terecht kunnen met hun vragen.”

Data goederen en scheepvaart delen

Na 1 januari 2021 zal het er op aankomen de juiste formaliteiten tijdig en correct in te vullen en de bijhorende informatiestroom over terminals, schip, zeereis en lading vlot en efficiënt te laten verlopen.

North Sea Port heeft zijn eigen haveninformatiesysteem ENIGMA+ daarom gekoppeld aan andere datadelingsplatformen die deze processen elektronisch ondersteunen. Dat biedt de havengebruiker bijkomende flexibiliteit, transparantie en veiligheid en helpt vermijden dat goederenstromen vastlopen. North Sea Port zorgt er zo samen met de bedrijven voor dat bestaande verbindingen met Groot-Brittannië vlot blijven gaan.

Extra parkeerterreinen

Brexit kan zorgen voor extra parkeerdruk in en rond het havengebied. Zo nodig kan North Sea Port in het hele havengebied extra parkeerterreinen uitrollen om pieken in het vrachtverkeer op te vangen.

Lijndiensten

North Sea Port kan in de context van de brexit een aantal troeven uitspelen. De haven ligt op de hoofdas voor de handel met Groot-Brittannië, is een belangrijke schakel in verschillende Europese transportcorridors en kan als multimodale draaischijf goederen van en naar het hele Europese achterland vervoeren over de weg, het water of het spoor en zelfs via pijpleidingen. North Sea Port biedt als logistiek knooppunt ook een waaier aan diensten die de leveringsketens van klanten en havengebruikers stroomlijnen. Dat alles op korte afstand van de Britse markt, maar weg van de kortere Kanaalroutes waar de grootste brexithinder wordt verwacht.

Het is dan ook niet uitgesloten dat goederenstromen zich verleggen naar North Sea Port, dat tevens op eigen rechtstreekse lijndiensten met Groot-Brittannië kan bogen. North Sea Port speelt in op zo’n trend. Want brexit geeft ook mogelijkheden.