Port of Rotterdam: douaneformaliteiten ondanks Brexit handelsakkoord
ROTTERDAM - De Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk hebben vandaag een handelsovereenkomst gesloten die in werking treedt op 1 januari 2021. Het is goed dat er nu eindelijk meer duidelijkheid is, maar het betekent niet dat bedrijven zich niet meer moeten voorbereiden. Ondanks het akkoord gelden vanaf 1 januari 2021 douaneformaliteiten voor het goederenverkeer met het VK na Brexit.
Jaarlijks worden miljoenen tonnen goederen geïmporteerd en geëxporteerd via de haven van Rotterdam. Daarom hebben overheden, autoriteiten en terminals zich voorbereid op de nieuwe situatie per 1 januari 2021. Havenbedrijf Rotterdam werkt daaraan al ruim twee jaar in nauwe samenwerking met Rijkswaterstaat, Douane, Portbase, ferrybedrijven, lokale overheden en andere partners in de logistieke keten. Hoofddoel van al deze voorbereidingen is om het transport van goederen van Rotterdam naar Britse havens zo soepel mogelijk te laten verlopen en de kans op verkeershinder door opstoppingen te minimaliseren.
Ferry- en shortsea-klanten zijn geïnformeerd dat alleen lading die vooraf via Portbase digitaal is aangemeld, mee mag aan boord naar het VK. Chauffeurs die lading vervoeren die niet vooraf digitaal is aangemeld, krijgen geen toegang tot de terminals. Voor de vrachtauto’s voor de ferry terminals zijn tijdelijke truck parkeerplaatsen beschikbaar in de buurt van de ferry terminals aan de noordzijde en zuidzijde van de haven. Verkeercirculatieplannen zijn hiervoor gereed. Media campagnes worden uitgevoerd om specifieke doelgroepen ertoe te bewegen zich voor te bereiden op de aanstaande veranderingen.
Vervoerders, terminals en autoriteiten zullen moeten wennen aan de nieuwe praktijksituatie. Ondanks alle voorbereidingen en voorzorgsmaatregelen bestaat de kans dat het logistieke proces in de eerste dagen van het nieuwe jaar minder soepel verloopt dan normaal.