Omzet webwinkel bol.com flink omhoog door opmars thuiswinkelen en externe verkopers
ZAANDAM - De verkopen bij bol.com zijn vorig jaar met ruim de helft gestegen. Consumenten kochten voor 4,3 miljard euro bij de webwinkel, aldus moederbedrijf Ahold Delhaize. Dat was ruim meer dan het doel dat de onderneming voor bol.com had gesteld. Bovendien maakte de webwinkel winst. Hoeveel winst dat is wilde het concern niet zeggen toen de redactie van Transport Online hier navraag over deed: "Wij rapporteren geen aparte winstcijfers van bol.com", aldus een woordvoerder van Ahold Delhaize.
In het vierde kwartaal versnelde de groei van bol.com nog toen in Nederland en België andere winkels in de feestdagenperiode dicht moesten. De webwinkel zag de verkopen toen met zo'n 70 procent stijgen. Een flink deel daarvan komt op naam van externe verkopers die gebruikmaken van het platform van bol.com. Daarvan waren er eind vorig jaar ongeveer 41.000, ruim de helft meer dan aan het begin van het jaar.
Tijdens de coronacrisis maakte onlineshoppen een snelle groei door. Niet alleen de onlineverkopen bij bol.com, maar ook die bij de supermarkten in Europa en de Verenigde Staten stegen. Zo ging Albert Heijn in meer regio's in Vlaanderen thuisbezorgen en verdubbelden de onlineverkopen in de VS in het vierde kwartaal.
Ook dit jaar rekent Ahold Delhaize nog op een groei van de verkopen met 30 procent. Bol.com zou daardoor dit jaar de 5 miljard euro moeten aantikken.
Het concern achter onder meer supermarktketen Albert Heijn deed het sowieso goed tijdens de coronacrisis, want zowel in Nederland, België als in de Verenigde Staten steeg de omzet bij zijn winkels fors. Door lockdowns gingen mensen minder vaak naar de horeca en kochten ze meer in de supermarkt.
De totale omzet steeg met ruim 14 procent tot 74,7 miljard euro na een sterk slotkwartaal. Wel maakte Ahold Delhaize ook de nodige extra kosten vanwege de coronapandemie, bijvoorbeeld door veiligheidsmaatregelen voor het eigen personeel. De nettowinst daalde daardoor als wisselkoerseffecten niet worden meegenomen van 1,8 miljard euro naar 1,4 miljard euro.
Wordt er wel gekeken naar valutaschommelingen, dan blijft er een winst van 316 miljoen euro over. De Amerikaanse dollar werd afgelopen jaar namelijk aanzienlijk minder waard ten opzichte van de euro. De Verenigde Staten zijn goed voor ongeveer 60 procent van alle verkopen van Ahold Delhaize.
Ahold Delhaize wil dit jaar meer kosten gaan besparen dan het concern eerder had gepland. Dat moet leiden tot meer geld voor investeringen in bijvoorbeeld de webwinkels en de logistiek daarachter. De winst per aandeel moet opnieuw hoger uitpakken dan in 2019.