Bridgestone en Lightyear bundelen krachten voor eerste elektrische auto op zonne-energie met grootste actieradius ter wereld
AMSTERDAM - De Lightyear One krijgt op maat ontwikkelde Bridgestone Turanza Eco banden, met de lichtgewicht en milieuvriendelijke ENLITEN-technologie. Door deze banden gaat de batterij langer mee, is de actieradius van het voertuig maximaal en wordt het milieu minder belast. De samenwerking is een nieuwe concrete stap in de strategie van Bridgestone om een wereldwijde leider in geavanceerde oplossingen en duurzame mobiliteit te zijn.
- Banden met de ENLITEN-technologie hebben een bijzonder lage rolweerstand, terwijl voor hun productie minder grondstoffen nodig zijn. Dit verhoogt de efficiëntie aanzienlijk, met impact op de levensduur van de batterij en een hogere actieradius van het voertuig. Op die manier wordt het milieu dus minder belast.
- Het partnerschap tussen Lightyear en Bridgestone is een direct resultaat van de gedeelde focus op duurzaamheid en bouwt voort op de samenwerking in het kader van de Bridgestone World Solar Challenge.
- Lightyear One komt in het tweede kwartaal van 2021 op de testbaan en is eind dit jaar commercieel verkrijgbaar.
Voortbouwend op 90 jaar expertise kondigt Bridgestone, een wereldwijde marktleider op het gebied van geavanceerde oplossingen en duurzame mobiliteit, een exclusief partnerschap aan met het Nederlandse Lightyear, een innoverend mobiliteitsbedrijf. Op de Lightyear One, de eerste elektrische zonneauto ter wereld met een grote actieradius, liggen banden die Bridgestone speciaal hiervoor ontwikkelde. Het voertuig komt eind dit jaar op de markt.
Uit recent onderzoek van Bridgestone blijkt dat 50 procent van de Europese automobilisten een volledig elektrische auto overweegt, maar dat 37 procent nog steeds twijfelt over de efficiëntie en de beperkte actieradius.
Lightyear One pakt uit met een ongekende actieradius van 725 km en is tot drie keer energiezuiniger dan andere elektrische voertuigen op de markt. Het voertuig wordt rechtstreeks door de zon opgeladen via een groot zonnedak, waardoor de CO2-uitstoot en de oplaadbehoefte van de gebruiker tot een minimum wordt beperkt terwijl de efficiëntie gemaximaliseerd wordt.
Om deze prestaties te bereiken, heeft Lightyear de grenzen van de huidige technologie verlegd. Het ontwierp een voertuig met de beste aerodynamische coëfficiënt van alle productieauto's tot nu toe dankzij aanzienlijke verbeteringen op verschillende gebieden van het voertuigontwerp. Lightyear zocht bovendien een band met zeer lage rolweerstand en een lager gewicht, om zo de efficiëntie van het voertuig nog verder te verbeteren: een langere levensduur van de batterij, een grotere actieradius en minder belastend voor het milieu.
Bridgestone ontwikkelde Turanza Eco banden op maat voor de Lightyear One. Daarin werden voor het eerst de revolutionaire lichtgewicht ENLITEN- en ologic-technologieën gecombineerd. De technologieën zorgen voor een lager gewicht door het gebruik van minder grondstoffen tijdens het productieproces, terwijl de rolweerstand wordt verminderd door een innovatief profiel, grotere diameters, hoge bandenspanning en een slank ontwerp.
Door de zeer lage rolweerstand van de banden kan de Lightyear One profiteren van een lichtere batterij. Zo vergroten de Turanza Eco banden, vergeleken met andere EV-specifieke banden, de actieradius met het equivalent van een gewichtsvermindering van meer dan 90 kg. Behalve het feit dat de Lightyear One verder kan rijden tussen twee oplaadbeurten, zorgt de nieuwe mengtechnologie ervoor dat de silica beter verdeeld is over de banden waardoor het totale gewicht van de banden per voertuig daalt met 3,6 kg (ongeveer 10%), zonder dat dit ten koste gaat van de slijtagekilometers en de grip.
Voor het eerst zijn de Turanza Eco banden voorzien van de nieuwe Bridgestone EV markering op de zijwanden, speciaal ontwikkeld voor elektrische voertuigen. Deze banden doorliepen een rigoureus testproces om te voldoen aan de eisen van de autofabrikanten op het gebied van bereik van de batterij, voertuigbeheersing en slijtagebestendigheid van de banden.
Bridgestone gebruikte ook zijn Virtual Tyre Development-technologie om de prestaties van de band nauwkeurig te modelleren zonder dat de band hiervoor fysiek geproduceerd en getest moest worden. Dit proces is goed voor een besparing tot 40.000 testkilometers in de buitenlucht en bij wagenparken. Het verkort ook de productontwikkelingstijd en testen in de buitenlucht en bij wagenparken met wel 50 procent.
De basis voor Lightyear One is gelegd tijdens de Bridgestone World Solar Challenge, een race van 3.000 km door de Australische Outback die op zoek gaat naar de grenzen van technologische innovatie en mobiliteit op zonne-energie. Bridgestone werkt zo al acht jaar samen met de Technische Universiteit Eindhoven en de mensen van Lightyear. Solar Team Eindhoven, de geboortegrond van Lightyear, won de Cruiser Cup van de Bridgestone World Solar Challenge vier keer op rij, van 2016 tot 2019.
Emilio Tiberio, COO & CTO van Bridgestone EMIA, legt uit: "Lightyear heeft indruk gemaakt met hun benadering van duurzame mobiliteit sinds het team aan de Bridgestone World Solar Challenge deelnam. We zij dus enthousiast om een rol te spelen in het Lightyear One-project. Bridgestone wil zijn CO2-uitstoot met 50% verminderen tegen 2030 en met 100% duurzame materialen werken tegen 2050. Strategische partnerschappen zijn van fundamenteel belang om deze doelen te bereiken"
Lex Hoefsloot, CEO van Lightyear, voegt toe: "We zijn bijzonder blij met deze samenwerking tussen Bridgestone en Lightyear, twee bedrijven die een visie delen voor toekomstige duurzame mobiliteit. De wereld maakt ongekende veranderingen en uitdagingen door, en door middel van innovatie en geavanceerde technologieën kunnen we samenwerken om de kansen met beide handen aan te grijpen en een duurzamere wereld te creëren."