CNV komt met 'frisse en minder frisse verhalen' over toegankelijkheid toilet voor vrachtwagenchauffeurs
UTRECHT - Op veel plekken is het voor chauffeurs goed geregeld, maar helaas nog lang niet overal. Toegang tot een fatsoenlijk toilet is lang niet altijd vanzelfsprekend voor chauffeurs die onderweg zijn.
Al vanaf de eerste lockdown, in maart vorig jaar, is het ‘een ding’. Uit angst voor besmettingen deden veel bedrijven de deuren voor chauffeurs op slot. "Ik voelde me soms een paria, alsof ik zelf het coronavirus kom verspreiden", merkte een chauffeur op. Maar ook ver voor de hele coronacrisis was naar het toilet gaan bij een bedrijf niet altijd even vanzelfsprekend, blijkt uit dit artikel uit 2019.
De coronacrisis maakt het werk er niet altijd makkelijker op. Vrachtwagenchauffeurs hebben dan weliswaar een ‘vitaal beroep’, maar de gastvrijheid bij klanten en opdrachtgevers laat helaas nogal eens te wensen over. In een enquête (november 2020) geeft 53 procent van de chauffeurs aan dat ze bij de klant of opdrachtgever géén gebruik mogen maken van het toilet. De situatie is er sindsdien helaas niet beter op geworden, want in een enquête van februari 2021 is dit percentage gestegen naar 57 procent.
"Ik kom bij ongeveer 25 verschillende klanten per week. Bij de meesten mag je niet naar het toilet en kan je ook geen koffie krijgen", aldus een chauffeur in de enquête.
Vandaag sprak ik met verschillende chauffeurs. Nog altijd zijn schrijnende en onmenselijke arbeidsomstandigheden aan de...
Geplaatst door Vera Tax op Donderdag 22 april 2021
Frisse en minder frisse verhalen
CNV vindt het daarom hoog tijd om maar eens wat namen te gaan noemen. Zo hebben zij de frisse en minder frisse verhalen nu online geplaatst. In de 'frisse verhalen' worden bedrijven die het goed geregeld hebben met naam en toenaam genoemd maar in de 'minder frisse verhalen' worden de bedrijven die het niet goed geregeld hebben eveneens met naam en toenaam genoemd.
Motie in Tweede Kamer niet aangenomen
Donderdagavond werd er in de Tweede Kamer door Kamerleden Caroline van der Plas (BBB) en Wybren van Haga (FvD) een motie ingediend voor betere faciliteiten voor vrachtwagenchauffeurs tijdens de coronapandemie. Volgens van der Plas en van Haga worden vrachtwagenchauffeurs stelselmatig vergeten en "brengen zij hun dagen en nachten nog altijd in eenzaamheid door in een kleine cabine, zonder tafel en stoel en zonder douchefaciliteiten, wat Arbotechnisch ontoelaatbaar is".
Hoewel de douchegelegenheden wel goed geregeld zijn, immers kun je bij de meeste chauffeursrestaurants gewoon douchen, is het nog altijd niet toegestaan om binnen het avondeten te nuttigen. Volgens van der Plas en van Haga staat dit in schril contrast met het feit dat het bedrijfsrestaurant van de Tweede Kamer en andere bedrijfsrestaurants wel open zijn.
Zij verzochten daarom het Kabinet een uitzondering te maken voor wegrestaurants en chauffeursrestaurants zodat deze beroepschauffeurs, op vertoon van hun chauffeurspas, kunnen toelaten om, de coronamaatregelen in acht nemend, binnen te eten en waar mogelijk te douchen.
De motie werd echter verworpen omdat de partijen Bij1, Volt, CDA, VVD en D66 tegen stemden en er geen meerdeheid kon worden behaald.