Ook AVROTROS vindt inperking Radar en Kassa onbegrijpelijk
HILVERSUM - Ook de AVROTROS vindt het besluit van de NPO om consumentenprogramma's Kassa en Radar afwisselend uit te zenden "onbegrijpelijk". Dat laat een woordvoerder weten in een reactie. Eerder liet BNNVARA, de omroep achter Kassa, ook al weten geen begrip te hebben voor het besluit.
"In een tijd waarin de stem van de burger zo vaak niet gehoord wordt door instanties en bedrijven vinden wij het onbegrijpelijk dat de NPO consumentenjournalistiek wil halveren", aldus de zegsman van de AVROTROS. "Met deze plannen laat de NPO opnieuw zien geen oog te hebben voor de behoefte van de samenleving en de kerntaken van de publieke omroep."
Met de aanpassingen zou Kassa van 37 naar 20 afleveringen gaan. Het totale aanbod aan consumentenjournalistiek op NPO 1 gaat daarmee volgens BNNVARA van 1,5 uur naar 45 minuten per week.
Zwart-wit
Volgens een woordvoerder van de NPO is het echter niet zo zwart-wit. "We zijn in gesprek met AVROTROS en BNNVARA om te kijken of we met Radar en Kassa voordeel kunnen halen uit een bundeling van krachten", aldus de woordvoerder. Die gesprekken zijn pas net begonnen, dus er zijn nog geen besluiten genomen.
De NPO-woordvoerder legt uit dat aanpassing van de programmering een continu proces is. Er moet meer gefocust worden op een jongere doelgroep, die van 20 tot 49 jaar, omdat die nu te weinig zou worden bereikt, "omdat dit simpelweg onze taak is: we moeten er voor iedereen zijn." Ook wordt er meer gefocust op online en rekening gehouden met de groei van aspirant-omroepen Human, PowNed en WNL en de mogelijke nieuwe toetreders Ongehoord Nederland en Omroep Zwart.