Clicky


Handelsplatform moet 37.000 euro terugbetalen na oneerlijke handelspraktijken

Handelsplatform moet 37.000 euro terugbetalen na oneerlijke handelspraktijken
24-06-2021 15:29 | Binnenland | auteur Redactie

HAARLEM - Handelsplatform F1 Markets moet 37.000 euro terugbetalen aan twee inwoners van Hoofddorp. De Hoofddorpers waren dat geld kwijtgeraakt door oneerlijke handelspraktijken door F1 Markets. Dat heeft de rechtbank Noord-Holland bepaald. De inwoners werden actief op het platform nadat ze doorklikten op een nepadvertentie waarin stond dat een bekende Nederlander veel geld had verdiend met investeringen.

F1 Markets is een bedrijf dat vanuit Cyprus wordt geëxploiteerd en beleggingsdiensten aanbiedt. Het platform handelt ook onder de naam Investous en verricht haar activiteiten op basis van een vergunning van de Cypriotische toezichthouder. Nadat een klant een account heeft aangemaakt bij F1 Markets kan hij op het online platform in verschillende financiële producten handelen, zo ook in zogenoemde CFD’s. Die staan bekend als complex en risicovol, vooral wanneer met een hefboom (‘leverage’) wordt gewerkt. Die hefboom zorgt ervoor dat de klant-belegger met meer geld kan handelen dan hij inlegt. Er wordt dus met geleend geld belegd.

Sinds april 2019 heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een grens aan die hefboom gesteld voor niet-professionele beleggers.

Nepadvertentie

Op internet stonden in 2019 advertenties waarin bekende Nederlanders zonder hun toestemming figureerden. Ze maakten zogenaamd reclame voor beleggen in bitcoins. Door te klikken op sommige van die advertenties kwamen geïnteresseerden uiteindelijk op de Nederlandstalige website van F1 Markets uit.

De Hoofddorpers kwamen zo’n nepadvertentie in september 2019 tegen. In het bericht werd verwezen naar een programma van De Wereld Draait Door waarin de bekende Nederlander over deze manier van geld verdienen zou hebben gesproken. Ook zagen ze dat Investous ook sponsor was van voetbalclub PSV. De Hoofddorpers die werken als ZZP’er en relatief kort de tijd hebben om te sparen voor hun pensioen, raakten geïnteresseerd. Ze kregen het idee voorzichtig iets te proberen via het handelsplatform en besloten maximaal 1000 euro in te zetten.

Begeleiding vanuit F1 Markets

In een periode van minder dan twee maanden hebben de Hoofddorpers niet 1.000, maar 37.000 euro ingelegd. Het begon ermee dat ze op uitnodiging van F1 Markets 1000 euro extra investeerden zodat ze Nederlandstalige begeleiding zouden krijgen. De begeleidster belde hen vervolgens vaak op en won hun vertrouwen. Zij zou hen een volledige training geven en ze zouden veel geld gaan verdienen. In een vragenlijst die ze moesten invullen werd gevraagd naar hun ervaring met beleggen. Ze vulden naar eerlijkheid in dat ze onervaren waren, maar werden gecorrigeerd door de contactpersoon omdat ze anders niet zouden worden toegelaten als professionals. Later meldde de contactpersoon dat hun risico kleiner zou worden als ze nog eens 5000 euro zouden investeren. Ze konden daarvoor ook een upgrade van hun account krijgen met meer begeleiding.

Aanvankelijk leek het even de goede kant op te gaan en de Hoofddorpers maakten lichte winst. Daarna leden ze echter alleen maar verlies, onder andere door de kosten (de swapkosten) die F1 Markets in rekening bracht. In paniek en op aanraden van F1 Markets, stortten ze nog eens 1000 euro bij. De begeleidster haalde hen vervolgens over om nog eens 15.000 euro in te leggen omdat zich een kans zou voordoen in zeer korte tijd veel geld te verdienen in een specifiek onderdeel. Dit specifieke onderdeel stortte echter in. Nog eens 8.000 euro zou nodig zijn omdat ze anders alles kwijt zouden zijn. Uiteindelijk droeg de contactpersoon haar werkzaamheden over aan een collega. Ook deze nieuwe contactpersoon gaf gedetailleerde adviezen die niet tot de gehoopte winsten leidden.

In totaal stopten zij 37.000 euro in het handelsplatform. Toen de Hoofddorpers geen geld meer over hadden om te beleggen, heeft F1 Markets de handelshistorie ontoegankelijk gemaakt. Volgens de Hoofddorpers heeft F1 Markets zich schuldig gemaakt aan misleidende en agressieve handelspraktijken. F1 Markets ontkent druk te hebben uitgeoefend, zegt dat de kosten transparant op de website staan vermeld, evenals de risico’s die verbonden zijn aanbeleggen in CFD’s en meent dat de Hoofddorpers er zelf voor hebben gekozen om bij te storten in plaats van te stoppen.

Oordeel rechtbank

De rechtbank past Nederlands recht toe omdat de financiële schade in Nederland is geleden. De rechtbank houdt daarbij ook rekening met het gegeven dat F1 Markets zich met Nederlandse medewerkers op de Nederlandse markt richtte. De rechtbank oordeelt dat F1 Markets oneerlijke handelspraktijken heeft gebruikt ten opzichte van de Hoofddorpers. De misleiding begon al toen de inwoner doorklikte via een nepbericht op Twitter met de bekende Nederlander. De bekende Nederlander heeft geen instemming gegeven voor dit bericht. Zelfs al zou een ander bedrijf achter de nepadvertenties zitten, dan heeft F1 Markets er wel gebruik van gemaakt. Met de advertentie is de valse indruk gewekt dat bekende Nederlanders veel geld hadden verdiend met de beleggingsproducten van F1 Markets.

Ook na registratie van de Hoofddorpers is de misleiding doorgegaan en heeft bovendien ongepaste beïnvloeding plaatsgevonden, onder meer bij het invullen van de vragenlijst. De contactpersoon van F1 Markets heeft hen overgehaald de vragen niet naar waarheid in te vullen zodat ze een professioneel account zouden krijgen. Het AFM-besluit, waarin voor consumenten een maximale hefboom is bepaald, gold daardoor niet. Zo konden meer risicovolle beleggingen worden gedaan. De rechtbank oordeelt dat het verboden is om de status van een niet-professionele belegger op te waarderen naar die van professionele, zelfs al hebben de Hoofddorpers hier zelf toestemming voor gegeven. Zij zijn immers enkel en alleen door misleidende en agressieve handelspraktijken hiertoe aangezet.

De rechtbank ziet een patroon dat de Hoofddorpers telkens werden overgehaald om bij te storten. Dat gebeurde met het argument dat het een buitenkansje was, of dat ze een beter account zouden krijgen of dat alle inleg anders verloren zou zijn. Alle bijstortingen hebben zij gedaan deden ze op basis van de concrete telefonische adviezen van F1 Markets. Er is in de telefoongesprekken ongepaste druk op hen als consument uitgeoefend om te investeren in CFD’s. De rechtbank oordeelt dat F1 Markets het bedrag van 37.000 euro moet terugbetalen.