Rijtijden Britse vrachtwagenchauffeurs verruimd vanwege chauffeurstekort
LONDEN - Het Britse ministerie van Transport heeft woensdag 7 juli aangekondigd dat per maandag 12 juli 2021 de rij- en rusttijden voor Britse vrachtwagenchauffeurs wordt verruimd. "Chauffeurs mogen indien nodig tijdelijk langere ritten maken mits de veiligheid niet in het geding komt."
We're temporarily extending drivers' hours rules from Mon 12 July to allow HGV drivers to make slightly longer journeys where necessary, as we're aware of a current shortage of drivers. Driver safety must not be compromised & operators must notify DfT if this relaxation is used.
— Charlotte Vere (@CharlotteV) July 7, 2021
De maatregel is in het leven geroepen omdat Groot-Brittannië met een enorm chauffeurstekort kampt. Met de versoepeling wil men de chauffeurs en transportbedrijven een beetje ademruimte geven.
We’re aware of a shortage of HGV drivers, so I'm announcing a temp extension of drivers' hours rules from Mon 12 July, giving flexibility to drivers & operators to make slightly longer journeys. We've ramped up the number of driving tests available & will consider other measures.
— Rt Hon Grant Shapps MP (@grantshapps) July 7, 2021
Britse transportbedrijven en vakbonden waarschuwen al langer voor het tekort aan chauffeurs. De situatie is zo nijpend dat onder meer de bevoorrading van supermarkten in het gedrang dreigt te komen.
De vakbonden reageren niet enthousiast op de versoepelingen. "Het versoepelen van de chauffeursuren zal geen wezenlijk verschil maken - en het lost de onderliggende problemen niet op die een pakket maatregelen vereisen om op te lossen", zegt RHA Chief executive Richard Burnett.
"We zijn tegen verlengingen van de rijuren van chauffeurs, omdat we denken dat dit contraproductief kan zijn door het werk minder aantrekkelijk te maken. Meer uren doorbelasten aan chauffeurs die al uitgeput zijn, is niet de oplossing - het probleem heeft meer nodig dan alleen een pleister", gaat hij verder in een verklaring.
“Ministers moeten er rekening mee houden dat verkeersveiligheid de reden is dat de rijuren van vrachtwagenchauffeurs beperkt zijn. Het versoepelen ervan mag alleen als laatste redmiddel worden gebruikt om kortetermijnproblemen op te lossen die niet op andere manieren kunnen worden aangepakt."