Clicky


Succesvolle eerste openbare vlucht van Volocopter's VoloDrone

Succesvolle eerste openbare vlucht van Volocopter's VoloDrone
14-10-2021 10:49 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

HAMBURG - Volocopter's elektrische heavy-lift drone VoloDrone voerde dinsdag zijn eerste openbare vlucht uit op ITS World Congress 2021. Samen met DB Schenker, toonde Volocopter, de pionier van stedelijke luchtmobiliteit (UAM), VoloDrone's naadloze integratie in de logistieke supply chain met een end-to-end demonstratie van vrachtvervoer. De partners toonden samen hun aanzienlijke vooruitgang sinds DB Schenker begin 2020 een strategische investeerder van Volocopter werd.

De testvlucht van 3 minuten vertrok om 15.02 uur in homePORT Hamburg en bereikte een maximale hoogte van 22 meter. Voor deze leveringssimulatie was de elektrische heavy-lift utility-drone uitgerust met een laadbak tussen het landingsgestel. Eerst bevestigden de demonstratieteams een lading ter grootte van een europallet aan de kist onder de VoloDrone, gevolgd door een vlotte start.

Hierna bracht het vliegtuig de lading naar een DB Schenker Cargo Bike en landde veilig. Nadat de lading met succes was overgebracht, bracht de Cargo Bike zijn lading naar de eindbestemming onder het parkdek van het gebied, waarmee de volledig elektrische, multimodale last-mile-levering werd voltooid.

“Deze eerste openbare VoloDrone-vlucht is een sterk teken voor de leidende positie van Volocopter in de UAM-industrie. Wij zijn het enige UAM-bedrijf dat oplossingen biedt voor passagiers en goederen die op grote schaal en in het openbaar over de hele wereld vliegen”, zegt Florian Reuter, CEO van Volocopter.

“Onze VoloDrone zal bestaande logistieke processen robuuster, efficiënter en duurzamer maken. DB Schenker is een onschatbare partner in ons streven om het enorme potentieel van de logistieke use-cases van onze VoloDrone te benutten.”

Erik Wirsing, Vice President Global Innovation bij DB Schenker, zegt: “Met de VoloDrone-vlucht van vandaag konden we onze succesvolle samenwerking en de indrukwekkende vooruitgang op de innovatie- en duurzaamheidsroutekaart van DB Schenker voor schonere logistiek publiekelijk demonstreren. Volocopter heeft opnieuw bewezen dat ze de ideale partner zijn voor de ambitie van DB Schenker om wereldwijde toeleveringsketens te heroverwegen en transportlogistiek naar de volgende dimensie voor onze klanten te brengen en tegelijkertijd uitstoot te besparen.”

De demonstratie in Hamburg bouwt voort op de fundamenten van de statische proof of concept (PoC) die de partners in juli van dit jaar in Stuttgart hebben uitgevoerd. Het schetste een blauwdruk voor het implementeren van VoloDrone-activiteiten in logistieke faciliteiten wereldwijd. Met de eerste openbare vlucht van de VoloDrone, in Hamburg, demonstreerden Volocopter en DB Schenker hoe drone-operaties de bestaande logistieke infrastructuur voor land- of zeetransport kunnen uitbreiden om geheel nieuwe toeleveringsketens en transportroutes te creëren.

De VoloDrone is een onbemande, volledig elektrische drone die is ontworpen om elk van de zes International Organization for Standardization (ISO) palletformaten, met een gewicht tot 200 kilogram, over een bereik van 40 kilometer te vervoeren. Dit elektrische vliegtuig voor verticaal opstijgen en landen (eVTOL) is bedoeld voor uitdagende missies in verschillende industrieën. Als een lid van Volocopter's robuuste UAM-vliegtuigportfolio voor het vervoeren van passagiers (VoloCity en VoloConnect) en goederen in steden, is de VoloDrone gepositioneerd om te worden ingezet waar conventionele transportopties hun grenzen bereiken.

UAM gebruikt innovatieve vliegtuigen om mobiliteitsoplossingen te bieden aan grootstedelijke gebieden. Naast de ontwikkeling van het vliegtuig, organiseert Volocopter de fysieke (VoloPorts) en digitale (VoloIQ) infrastructuur om deze diensten te ondersteunen, die in de komende 2-3 jaar zullen worden gelanceerd. VoloIQ dient als de digitale ruggengraat voor operaties. Dit platform ondersteunt ecosysteemaspecten zoals Approved Maintenance Organization (AMO), Continuing Airworthiness Management Organization (CAMO), Flight Analytics, Vehicle Connectivity, Autonomous Operations en meer.

De eerste vlucht van de VoloDrone vond plaats in 2019. Sindsdien worden er regelmatig testvluchten uitgevoerd op verschillende vliegvelden in Duitsland. De drone zelf heeft een diameter van 9,15 meter, een hoogte van 2,15 meter en een maximaal startgewicht (MTOW) van 600 kilogram. Toekomstige VoloDrone-operaties zullen volledig elektrisch zijn met autonome mogelijkheden buiten de visuele zichtlijn (BVLOS).