Pilot fietsreserveren NS leverde treinreizigers veel problemen op
AMSTERDAM - Het verplicht reserveren van een fietsplek in de trein leverde reizigers tijdens alle momenten van de reis de nodige problemen op. Dat concluderen Rover en de Fietsersbond na een evaluatie van de pilot fietsreserveren van NS. De organisaties roepen NS met klem op verder geen gevolg te geven aan de pilot.
Van 10 juli tot en met 15 september heeft NS het reserveren van een fietsplek tijdens een pilot getest ondanks een negatief advies van consumentenorganisaties. De pilot leverde Rover en de Fietsersbond bijna 200 klachten op. “Reizigers spreken van drempels en willekeur en na evaluatie moeten we ze gelijk geven”, stelt Rover-directeur Freek Bos, “de reiziger tast in het duister of de fiets nu wel of niet mee kan”.
Reizigers meldden een scala aan problemen tijdens de pilot. Bij het plannen van de reis kwamen veel reizigers technische drempels en systeemfouten tegen. Reizigers die hun overstap niet haalden, waren niet zeker van een beschikbare plek in de volgende trein en konden hiermee vastlopen op het station. Ook missen reizigers flexibiliteit bij het plannen van een treinreis en raakten zij verward voor de door NS gehanteerde termen als ‘prereservering’.
Het grootste probleem bleek dat de reservering voor de reiziger geen garantie bood op een daadwerkelijke plek: wanneer er toch teveel fietsen in de trein staan, reizigers plekken bezetten met hulpmiddelen of een trein met een minder dan gepland aantal fietsplekken komt voorrijden, kan het zijn dat de reiziger toch niet mee kan. “De reiziger is verplicht te reserveren, maar NS is uiteindelijk niet verplicht de plaats ook aan te bieden”, concludeert Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond. “Hiermee blijkt de fietsreservering dus niets waard en is de pilot wat ons betreft mislukt.”
Rover en de Fietsersbond concluderen dat het verplicht reserveren van een fietsplek in de trein een digitale schijnoplossing is voor een fysiek probleem: te weinig ruimte voor fietsen in de trein. De organisaties roepen NS met klem op verder geen gevolg te geven aan de pilot, maar juist het probleem op te lossen door meer fietsplekken te creëren in de trein.