Clicky


Door VEKA Group geleverd shortsea schip Wilson Jupiter maakt eerste vaart

Door VEKA Group geleverd shortsea schip Wilson Jupiter maakt eerste vaart
20-10-2021 09:46 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

ROTTERDAM - Vorige week maakte de Wilson Jupiter haar eerste vaart, van Rotterdam naar Hartlepool (VK). De nieuwe eigenaar, Lauterjung Shipmanagement GmbH & Co. KG, nam op 30 september de kustvaarder officieel over van VEKA Scheepsbouw BV, dat de VEKA Bijlsma Trader 3250 afbouwde op de werf van dochteronderneming VEKA Shipyard in Lemmer en de eigen werf in Werkendam.

De Wilson Jupiter is de eerste VEKA Bijlsma Trader 3250 in een order van twee schepen, met een optie voor een derde schip, welke op hun beurt de laatste in een serie van achtentwintig van dit type zijn. “Met de 3250-serie hebben we de shortsea shippingsector reeds van vijfentwintig multifunctionele kustvaarders voorzien”, blikt Peter Versluis, directeur van VEKA, terug.

“Nu de Wilson Jupiter is opgeleverd en Lauterjung Shipmanagement nog een tweede en mogelijk ook het laatste schip in de serie afneemt, is de voltooiing van deze dynamische lijn nabij.”

De Wilson Jupiter

Lauterjung Group: “Wij zijn zeer verheugd met de oplevering van de Wilson Jupiter. In een zeer goede en nauwe samenwerking met VEKA Group is het schip afgebouwd volgens een zeer hoge kwaliteitsstandaard en is het ontwerp van het schip aangepast aan de nieuwste milieueisen. Wij kijken uit naar de oplevering van de volgende nieuwbouwschepen van VEKA.”

De Wilson Jupiter is 89 meter lang en 11,8 meter breed, met een draagvermogen van circa 3.630 ton en een ruimcapaciteit van 4.536 kubieke meter. Daarmee is zij bij uitstek geschikt voor een grote diversiteit aan (zware) bulkladingen, met ruimte voor circa 104 TEU-containers.

De laatste drie casco’s in de serie VEKA Bijlsma 3250 Coasters zijn al sinds 2013 in het bezit van VEKA Shipyard Lemmer. “De scheepvaart heeft niet stil gestaan en om te voldoen aan de huidige regelgeving, moest onder andere de hoofdmotor een upgrade ondergaan” licht Versluis toe. “Daarvoor is de hoofdmotor terug naar de fabriek van de leverancier gegaan waar zij de emissie-uitstoot hebben teruggebracht zodat deze voldoet aan de IMO Tier II eisen. Inmiddels is het schip volledig afgebouwd en is het in lijn met de wereldwijde duurzaamheidsregelgeving en ons eigen streven naar een toekomstbestendige scheepsbouw.”

De Wilson Jupiter werd na snel na de overname door Lauterjung Shipmanagement in gebruik genomen. De eerste bestemmingen vorige week waren Hartlepool in het Verenigd Koninkrijk en Tyssedal in Noorwegen.

Het tweede schip, de Wilson Saturn, ligt momenteel ter afbouw aan de werf in Werkendam.