Van Moer Logistics en Delhaize nemen eerste dual fuel waterstoftruck van CMB.TECH in gebruik
ZWIJNDRECHT - De dual fuel waterstoftruck zal vanaf november 2021 als test ingezet worden voor de aanlevering van de Delhaize supermarkten. De truck heeft de potentie om de CO2 uitstoot tot 80 procent te reduceren. Na de testfase van 12 maanden zal bekeken worden hoe de technologie ontwikkeld door CMB.TECH verder uitgerold kan worden in de 500-delige truckvloot van Van Moer Logistics.
Op 3 juni 2021 stelde CMB.TECH zijn multimodaal waterstoftankstation in Antwerpen voor en introduceerde de internationale ontwikkelaar voor waterstofoplossingen ook zijn prototype van de waterstoftruck. Dankzij de dual fuel technologie heeft de truck verschillende voordelen ten opzichte van andere waterstoftrucks. De truck heeft namelijk een groter bereik, is goedkoper in aankoopwaarde en heeft geen verlies van laadruimte in de oplegger.
Vanaf november zal de truck meerijden in de transportvloot van Van Moer Logistics, de Antwerpse logistieke dienstverlener met een totale vloot van 500 vrachtwagens.
CMB.TECH is tevreden dat ze een geschikte partij vonden om de waterstoftruck als eerste binnen Europa te testen. "We zochten een betrouwbare en stabiele partner die bereid was om samen met ons de testfase van onze waterstoftruck te doorlopen", aldus Alexander Saverys, CEO CMB.TECH.
"Van Moer Logistics deelt onze visie om de emissies van de transportindustrie te verlagen met financieel haalbare en betrouwbare technologieën. Het testen van deze eerste CMB.TECH waterstoftruck is een eerste stap naar een snelle opschaling en uitrol van meer soortgelijke trucks op Europese wegen in 2022."
"De dual fuel waterstoftruck zal in primeur ingezet worden voor transport tussen het distributiecentrum van Delhaize in Zellik en onze supermarkten in regio Antwerpen. We zijn dan ook trots dat we samen met twee sterke Belgische bedrijven zoals Van Moer Logistics en CMB.TECH kunnen werken aan een meer duurzaam transport. Enkel samen kunnen we bouwen aan een duurzame toekomst voor de toekomstige generaties", zegt Dieter De Waegeneer, Executive Vice President Operations van Delhaize.
Hoe werkt het?
De dual fuel waterstoftruck kan waterstof bijmengen als brandstof in haar omgebouwde dieselmotor om zo minder diesel te verbruiken en minder CO2 te produceren. Indien nodig, kan de motor ook nog volledig op diesel opereren. Naast de CO2, wordt ook de NOX-uitstoot gereduceerd, tot -70 procent, maar gezien de zeer ecologische nabehandeling op nieuwe dieselmotoren resulteert dit ook in een reductie van AdBlue verbruik. Door de bestaande dieselmotor en aandrijving te gebruiken, kunnen we de investeringskosten van deze truck beperken tot 1/3e van een nul-emissie alternatief.
Met een volle tank waterstof heeft de truck een bereik van 500km en indien nodig kan de truck nog 3000 km verder rijden op diesel.
Jo Van Moer, oprichter en CEO Van Moer Logistics: "De dual fuel functionaliteit maakt deze truck juist zo interessant, het doel is om 100 procent op waterstof te rijden, maar in het dagdagelijkse leven op de baan moet je rekening houden met onvoorspelbare factoren zoals files en wachturen. Dankzij de dieselreserve hoeven we ons geen zorgen te maken dat de truck in het midden van zijn rit zonder brandstof valt. Door deze technologie toe te passen op de nieuwe vrachtwagens die we vandaag kopen, kunnen we op de gebruikelijke manier blijven werken, maar maken we de schaalvergroting van waterstoftankstations en de bijbehorende infrastructuur mogelijk."