Port of Antwerp investeert in de digitalisering van de radarinfrastructuur
ANTWERPEN - Radarinfrastructuur speelt een belangrijke rol in de begeleiding van het scheepvaartverkeer. In het kader hiervan werd recent een raamcontract gegund aan Securitas om deze infrastructuur volledig te digitaliseren en verder uit te breiden.
Door de ligging in het hinterland en de daarbij behorende complexe aanloop is de nautische ketenwerking van cruciaal belang voor een vlot verkeer in de haven van Antwerpen. De voorbije jaren werd daarom sterk geïnvesteerd in de digitale verknoping van de ketenpartners, onder andere via meer en betere data uitwisseling. Binnen de haven zelf is Port of Antwerp gestart met de uitrol van vessel traffic management in 2021 met als doel een opwaardering van de begeleiding van het scheepvaartverkeer achter de sluizen. In dat kader werd recent een mijlpaal bereikt met de gunning van een raamakkoord om de volledige radarinfrastructuur te digitaliseren en verder uit te breiden.
Negentien radars
De 12 huidige analoge radars worden gradueel vervangen en daarnaast komen er zeven radar-opstelpunten bij. Een IALA-compliant (International Association of Lighthouse Authorities) Vessel Traffic Service (VTS) is de finale doelstelling die tegen het eerste kwartaal van 2022 uitgerold moet zijn en drie sectoren zal kennen. De invoering van VTS is volop bezig.
Innovatie platform
De digitalisering van deze radarinfrastructuur zal de inspanningen rond andere innovatie projecten verder ondersteunen en versnellen. Zo zal de koppeling met de digital twin APICA ( Advanced Port Information and Communication Assistant) eenvoudiger gelegd worden. Deze digital twin laat toe om diverse real-time data samen te brengen en via data science te vertalen in ‘actionable’ informatie voor een diverse groep interne en externe stakeholders. Finaal laat dit toe om van situational awareness over de haven te evolueren naar voorspellend en sturend gedrag. De koppeling met gedetailleerde radardata is daarin een belangrijke bouwsteen.
Het raamakkoord werd na een Europese aanbestedingsprocedure gegund aan de integrator Securitas, die hierbij de producten van de Italiaanse radarproducent ICS zal gebruiken.
Havenschepen Annick De Ridder: “We stomen onze haven klaar voor de wereldhaven van de toekomst waar innovatie en digitalisering centraal staan. Deze nieuwe radarinfrastructuur zal ons helpen bij een efficiënter beheer van onze haven en is een belangrijke stap vooruit naar nog veiliger en vlotter verkeer.”
BU Technology Director Aviation & Maritime Patrick Delanghe: "Securitas helpt om van de wereld een veiligere plek maken. We leveren beveiligingsdiensten voor het vaste land alsook voor de zee en de binnenwateren. We zijn dan ook zeer tevreden om een wereldreferentie als de Haven van Antwerpen te kunnen ondersteunen met de integratie van een VTS.”