Clicky


Groei van 4,6 procent in 2021 voor haven van Zeebrugge

Groei van 4,6 procent in 2021 voor haven van Zeebrugge
17-01-2022 10:17 | Haven Nieuws | auteur Redactie

ZEEBRUGGE - In 2021 realiseerde de haven van Zeebrugge een groei van 4,6 procent en bereikt het totaal behandelde tonnage net niet de kaap van 50 miljoen ton (49.169.915 totaal tonnage). Enkel het jaar 2010, met 49,6 miljoen ton, gaat in de records vooraf aan 2021. 

Met de containersector als koploper (+15,1 procent), zetten alle sectoren behalve de vloeibare bulk (-10,9 procent) het afgelopen jaar een positief resultaat neer: roll-on/roll-off stijgt +5,1 procent, Stukgoed +6,7 procent, Vaste bulk +2 procent. 

Brexit omzeild via Ierland  

De roll-on/roll-off trafieken kennen een groei van 5,1 procent. Voor de haven van Zeebrugge met als grootste handelspartner het Verenigd Koninkrijk, vormde de Brexit een ongeziene uitdaging. Om optimaal voorbereid te zijn op de nieuwe manier van handel drijven met de UK, investeerde Port of Zeebrugge in RX/SeaPort, een digitaal dataplatform.

De bestaande verbindingen op Ierland bleken een absolute troef in het pre- en post-Brexit tijdperk. In 2021 zien we de trafieken op de UK-lijndiensten dalen met 4,1 procent. De trafieken op de Ierse bestemmingen daarentegen stijgen echter met 38,7 procent. Onze shortsea operatoren hebben er zo mee voor gezorgd dat UK-trafiek via Ierland toch het Verenigd Koninkrijk bereikte. Ook de andere shortsea roro-bestemmingen kenden een mooie groei: Scandinavië +10,4 procent, Zuid-Europa +22,8 procent. 

Het aantal behandelde nieuwe wagens in Zeebrugge nam eveneens toe met 3,2 procent tot een totaal van 2.261.096 eenheden. Hierbij moet gekaderd dat de pandemie in 2020 de automotive sector een harde klap heeft uitgedeeld, omdat de gevolgen ervan de import en bevoorrading van onderdelen belemmerde. De sector staat nog steeds voor vele uitdagingen en zal zeker nog tijd nodig hebben om te herstellen van de impact van Covid-19.  

De containertrafiek kent een groei van 15,1 procent tot een totaal volume van meer dan 20,6 miljoen ton of 2.205.457 TEU. Zowel de behandeling van roro containers (+5,2 procent), de lolo (lift-on lift-off) containers +30,7 procent, als de containervolumes via estuaire vaart (36,5 procent) stijgen. De opvallende stijging in het estuaire volume werd door PortConnect afgelopen jaar opgevangen door verschillende capaciteitsverhogingen.   

De vloeibare bulk daalde met -10,9  procent tot 11.239.593 ton (totaal volume 2020: 12.617.088 ton). Het aandeel LNG kent eveneens een afname: -16,7 procent. Deze daling is geen verrassing gezien het uitzonderlijk hoge cijfer in 2020. 

Het stukgoed steeg met 6,7 procent tot 677.136 ton. Er werd meer papier en karton behandeld in de haven, alsook meer verse groenten en fruit.  

De vaste bulk steeg met 2 procent tot 1.743.876 ton, voornamelijk door een toename in het behandelen van veevoeders.  

De cruisesector heeft er omwille van Covid-19 een erg stil jaar op zitten. Pas na de zomer had de cruisesector werkbare oplossingen gevonden in uiterst strenge health & safety maatregelen aan boord, om de cruiseschepen en hun passagiers veilig op het water te laten. In september ontving de haven van Zeebrugge na anderhalf jaar de eerste cruise sinds het begin van de pandemie. Behalve een aantal eindejaarscruises heeft de sector dus eigenlijk weinig resultaten te noteren. 2022 lijkt alvast veelbelovender. In de boekingen zijn er momenteel 161 aanlopen van 22 rederijen genoteerd voor het komende jaar. 

Hoewel de uitdagingen om de operationaliteit in de haven te bewaren niet min waren, heeft de aanhoudende Covid-19 pandemie in de statistieken geen invloed gehad op de gepresteerde shiften van de havenarbeiders, integendeel: 346.102 ten opzichte van 311.968 in 2020, een stijging van 10,9 procent. Het aantal effectieve havenarbeiders is min of meer constant gebleven met een groei van 0,6 procent, goed voor een toename van 12 werkkrachten. 

Goedkeuring fusie met Port of Zeebrugge 

2022 staat in het teken van de fusie met de haven van Antwerpen. Een belangrijke mijlpaal is de goedkeuring eerder deze week van de Belgische Mededingingsautoriteit. De komende maanden zullen alle formele stappen worden genomen om de fusie te finaliseren. De officiële lanceringsdatum van Port of Antwerp-Bruges is eind april. 

Tom Hautekiet, CEO Port of Zeebrugge: “Er was het afgelopen jaar geen gebrek aan obstakels, maar het ontbrak in Zeebrugge duidelijk niet aan wilskracht om die te overwinnen. De ambitie van onze haven, de bedrijven en onze mensen die het allemaal waarmaken, heeft gezorgd voor een ontzettend sterk jaar in de geschiedenis van de haven van Zeebrugge. Ik spreek mijn dank uit aan iedereen in onze haven die dit heeft verwezenlijkt. Ook 2022 is voor ons een jaar vol ambitie, want het wordt het eerste jaar van de fusiehaven Port of Antwerp Bruges. We hopen hier over een jaar een nieuw mooi verhaal te kunnen vertellen.” 

Dirk De fauw, voorzitter Raad van Bestuur MBZ en Burgemeester Brugge: “De haven van Zeebrugge vervulde in 2021 een pioniersrol voor de activiteiten in onze regio. De cijfers en prestaties tijdens het voorbije jaar illustreren het vermogen van de havenmensen en -bedrijven om zelfs in tijden van onzekerheid het beste van zichzelf te geven. Met genoegen kijk ik uit naar de nieuwe projecten die voor 2022 op de agenda staan. De historische mijlpaal van 2022 wordt uiteraard de samenwerking met de haven van Antwerpen. Wij kijken er alvast met genoegen naar uit om samen het Port of Antwerp-Bruges-verhaal te schrijven.”