Pluimveehouders willen door oorlog meer geld voor eieren
DEN HAAG - Als supermarkten geen hogere inkoopprijzen gaan betalen voor eieren, wordt het onzeker of ze met Pasen nog wel te koop zijn. Door de oorlog in Oekraïne zijn de voerkosten voor pluimveehouders zo hard gestegen dat ze geld moeten toeleggen op ieder ei dat ze produceren. Als dat te lang duurt is het voor pluimveehouders onhoudbaar om nog eieren te blijven leveren, waarschuwt belangenvereniging LTO Pluimveehouderij/NOP.
"Als pluimveehouders zelfs de voerkosten niet meer terug kunnen verdienen dan gaan - simpel gezegd - de kippen naar de slacht en ligt de eierproductie stil. Dan heb je dus geen Nederlandse eieren in de schappen als het Pasen is", zegt De Jong.
Oekraïne is een belangrijke producent van grondstoffen voor diervoer, zegt vakgroepvoorzitter Kees de Jong. Hoewel Nederlandse pluimveehouders niet veel importeren uit het Oost-Europese land zelf, zorgt het wegvallen van de Oekraïense grondstoffen op de wereldmarkt wel voor veel duurder diervoer.
Sinds de oorlog is de prijs van kippenvoer volgens LTO Pluimveehouderij/NOP ruim een kwart gestegen. Vergeleken met vorig jaar, het moment dat pluimveehouders contractafspraken maakten met supermarkten, ligt de voerprijs ruim de helft hoger. De kostprijs van een ei bestaat normaal gesproken voor 65 procent uit voerkosten.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), een branchevereniging voor supermarkten, benadrukt dat veel bedrijven te maken hebben met een onzekere toekomst en verstoorde wereldmarkt. Ook supermarkten kampen daar mee. "Daarom is het belangrijk dat alle bedrijven die te maken hebben met commerciële relaties zoveel mogelijk onderling afstemmen hoe er met tekorten en onzekerheden omgegaan kan worden", laat een woordvoerster weten. Het CBL hoopt ook dat de overheid zal helpen met het verlichten van financiële lasten, bijvoorbeeld door belastingen op energie te verlagen.
Albert Heijn wijst erop dat de stijging van de voerprijzen al langere tijd speelt. "Daarom hebben wij in oktober vorig jaar de inkoopprijs van eieren verhoogd", geeft een woordvoerder aan. "Inmiddels stijgen de grondstoffen voor pluimveehouders van leghennen opnieuw en verhoogt Albert Heijn nogmaals de inkoopprijs per ei."
Supermarktketen Lidl meldt er alles aan te doen om klanten, ook met Pasen, eieren te blijven verkopen. "We volgen de ontwikkelingen uiteraard op de voet."