Clicky


Eerste asfalttest Volvo FMX met FIBY kipper succesvol verlopen

Eerste asfalttest Volvo FMX met FIBY kipper succesvol verlopen
15-07-2011 10:07 | Volvo | auteur de redactie
Deze week is de eerste asfalttest met de Volvo FMX met FIBY kipper uitgevoerd. De test bij de afsfaltmolen van Schagen bv in Hasselt verliep boven verwachting. Het asfalt blijft in de FIBY kipper goed geïsoleerd. De composiet kipper is hierdoor zuiniger dan een stalen variant. Bovendien is de lading nog eenvoudiger te lossen dan vooraf werd ingeschat: het lossen gaat stiller en sneller.

Onder een aangename temperatuur van 24 graden werd de Volvo FMX 8x4 geladen onder de asfaltmolen van Schagen bv in Hasselt. Na wat temperatuurmetingen door Laurent Warnet van de Universiteit Twente werd een testroute gereden waarna de kipper nog een uur lang beladen bleef staan.



Uiteindelijk werd het asfalt na 2,5 uur probleemloos gelost. "De verwachtingen waren hoog gespannen maar het was natuurlijk ook spannend. Het was tenslotte de vuurdoop. De spanning bleek gelukkig onterecht want de FIBY kipper slaagde met vlag en wimpel", verklaart Martin Luinstra van Roelofs Kipper.

Goede isolatie
"De composiet kipper is beter geïsoleerd dan een koeltrailer", zo beloofde Luinstra. Dat dit niet overdreven was, bleek wel uit de temperatuurmetingen aan de buitenzijde van de kipper. Korte tijd nadat het asfalt in de bak werd gestort, was de temperatuur aan de buitenzijde 24 graden. Tweeënhalf uur later was de temperatuur 27 graden, slechts drie graden hoger.

Ter vergelijking werden er nog metingen gedaan bij enkele stalen geïsoleerde kippers. De temperatuur liep daar op tot ver boven de 40 graden en er waren zelfs metingen boven de 50 graden. Het asfalt werd in de kipper gestort met 173 graden, na tweeënhalf uur werd het gelost met een temperatuur van boven de 160 graden (164 graden).



"Als het asfalt 15 graden lager bereid kan worden omdat er nauwelijks warmteverlies is tijdens het transport scheelt dat veel energie. Een snelle berekening geeft aan dat dit circa 0.7 m3 gas is per ton asfalt. Tel uit je winst", verklaart Luinstra.

Gladde bodem
Kunststof is gladder dan staal en dat was goed te merken tijdens het lossen. Tot verassing van iedereen werd bij een kiphoek van slechts 35 graden het asfalt geheel geruisloos gelost. De lading loste in een keer zonder dat er stukken lading achterbleven. Normaliter is een kiphoek van 50 graden nodig om alles te lossen. Van aankoeken van asfalt was geen sprake. Alleen bij de achterklep waar wat staal is verwerkt, was sprake van licht aankoeken. De rest van de bak bleef brandschoon.

"Al met al prachtige resultaten die ieders verwachtingen overschrijden en die geweldig veel perspectief geven voor de toekomst. Vooraf waren er velen die niet geloofden dat er asfalt in de composiet kipper zou kunnen worden vervoerd. Eerst zien en dan geloven, zei iedereen. Nu hebben we het gezien! De FIBY kipper is nu al een groot succes", besluit Luinstra.



Achtergrond Volvo FMX met FIBY kipper
De FIBY kipper werd ontwikkeld door een consortium van Overijsselse bedrijven onder leiding van Martin Luinstra van Roelofs Kipper uit Nieuwleusen. De kipper is gemonteerd op een Volvo FMX 420 8x4 en is de helft lichter, sterker, energiezuiniger en stiller dan de huidige metalen kipper.

De FIBY kan de huidige metalen bak op termijn grotendeels vervangen. Voordeel van de FIBY is dat er twee ton aan extra lading op mee kan. De kipper is bovendien dankzij het composiet materiaal bestand tegen hoge temperaturen van circa 180 graden Celsius en verbruikt leeg tijdens het transport veel minder brandstof (circa 12 procent) dan voertuigen met de bestaande metalen variant.

In maart dit jaar ontving de FIBY kipper de innovatieprijs in de categorie Transport op de JEC Composites Show in Parijs. De award die de FIBY in ontvangst mocht nemen, staat bekend als een van de meest prestigieuze in de wereld van composieten.