Clicky


Ruim 100 miljoen euro besteed aan radioreclames in eerste halfjaar

Ruim 100 miljoen euro besteed aan radioreclames in eerste halfjaar
13-07-2022 14:53 | Financieel | auteur Redactie | Esther van der Wal

HILVERSUM - In de eerste zes maanden van dit jaar investeerden adverteerders 100,64 miljoen euro in radioreclame. Dat is 13,9 procent meer dan een jaar eerder en bovendien een nieuw record. Audify publiceerde vandaag de netto audioreclame-omzet van het eerste half jaar van 2022. Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek.

De spotbestedingen omvatten 90 procent van de totale omzet en groeien met 12,9 procent naar 90,2 miljoen euro. De investering in non-spotreclame neemt toe met 16,2 procent en is in het eerste half jaar 6,2 miljoen euro. Digitale audioreclame groeit weer relatief het sterkst met 35 procent en komt uit op 4,2 miljoen euro.

Branches en adverteerders

De top 5 branches zijn in volgorde van grootte: Retail, Financiële Dienstverlening, ‘Overheid, Educatie en Non-Profit’, ‘Telecom, ICT’ en ‘Horeca, Toerisme, Recreatie’. De grootste adverteerder is KPN, gevolgd door respectievelijk T-Mobile, ANWB, Kruidvat en Albert Heijn. Het totaal aantal audio-adverteerders in de eerste helft van 2022 is 1.374, zij hebben audioreclame ingezet voor 1.521 merken.

"Steeds meer adverteerders zetten de radio in om hun merk te versterken. We zien dat we dit eerste half jaar ruim 200 adverteerders meer hebben kunnen helpen met de kracht van audio dan een jaar eerder. Een mooi resultaat voor de reclamemarkt", aldus Liedewij Hentenaar, directeur Audify