Clicky


Nieuwe, sterke off-roadtrucks voor maximale inzetbaarheid en mobiliteit

Nieuwe, sterke off-roadtrucks voor maximale inzetbaarheid en mobiliteit
18-09-2011 10:24 | Scania | auteur de redactie
Scania breidt haar leveringsprogramma uit met nieuwe P en G serie modellen die speciaal bedoeld zijn voor zware off-roadcondities. Dankzij de gerestylde voorkant en verschillende robuuste componenten zijn dit echte 'blikvangers', die berekend zijn op de omstandigheden die hen te wachten staan, zonder onnodige stilstand.

Scania's nieuwe off-roadtrucks zijn speciaal ontworpen voor de veeleisende condities in de bouw. De gerestylde voorkant is zeer functioneel, met robuuste oplossingen om kwetsbare componenten te beschermen. Dit zorgt voor lagere reparatiekosten en minder stilstand.

In het begin zal alleen Scania's G serie als off-roadmodel leverbaar zijn. In een later stadium zal ook de complete P serie in deze uitvoering verkrijgbaar zijn. Uiteraard zijn deze nieuwe modellen ook voorzien van alle eerder geïntroduceerde verbeteringen en innovaties, zoals Scania Opticruise met een off-roadmodus, de nieuwe Traction Control module, de nieuwe Scania Retarder met verbeterde prestaties bij lage snelheden en al het nieuws op chassisgebied.

Sterke bumperstructuur
De stevige stalen bumper steekt 135 mm naar voren uit om de cabine tegen kleine hobbels te beschermen. Dit is 80 mm meer vergeleken met de vorige uitstekende bumper, die nog steeds verkrijgbaar is. Toch heeft de nieuwe bumper een vrijloophoek vóór van maar liefst 25 graden, die er samen met de ruime overloophoek, de vrijloophoek achter en de andere dimensies voor zorgt dat het voertuig geschikt is voor een off-roadclassificering (en dan op sommige markten geen onderrijbeveiliging hoeft te hebben).

De bumper is uitzonderlijk sterk en is bestand tegen een zware impact, zonder te vervormen. Hij is 'onafhankelijk' gemonteerd en staat dus niet in verbinding met andere componenten die anders bij zware schokken beschadigd zouden kunnen raken. Hierdoor is hij ook gemakkelijk te repareren.



35-tons sleepkoppeling
In de bumper bevindt zich een sterke sleepkoppeling met een capaciteit van 35 ton (10 ton meer dan de standaardversie), zodat men het voertuig meestal uit de problemen zal kunnen slepen zonder eerst de lading te hoeven lossen.

Vanaf de bumper loopt een beschermende plaat naar achteren ter bescherming van de onderkant van de intercooler en radiator en de voorkant van het carter.

Toegankelijkheid voor onderhoud
Een breed, anti-slip serviceplateau bovenop de bumper, dat bereikbaar is via een additionele, uitklapbare opstaptrede onder de sleepkoppeling, vergemakkelijkt het reinigen van de voorruit. Twee van de grillespijlen fungeren als handgrepen waar de chauffeur zich aan kan vasthouden.

Functioneel uiterlijk
De nieuwe off-roadtrucks hebben een robuuste styling gekregen die goed bij hun taak past. De matzwarte grille en zwarte bumperstructuur versterken de indruk van kracht en zetten Scania’s kenmerkende 'T-design' voort. Daarnaast zorgen diverse unieke off-road styling- en comfortaccenten voor een nog opvallender uiterlijk.

De koplamp- en richtingaanwijzerunits zijn afzonderlijk gemonteerd en zitten verder weg van de bumper voor extra bescherming bij impact. Over de koplampunits en de optionele mistlampen en verstralers zijn stalen beschermroosters aangebracht, die in de bumperstructuur geïntegreerd zijn. Ook is er een robuust, vast koplampreinigingssysteem leverbaar.

Ter voorkoming van schade door kleine hobbels staan de instaptreden niet vast in verbinding met de bumper. De onderste trede is aan rubberen riemen opgehangen om bij impact te kunnen meeveren. Het kantelmechanisme voor de cabine zit op een goed beschermde plaats achter de bumper aan de rechterzijde.