Clicky


Vier nieuwe configuraties Premium Lander OptiTrack

Vier nieuwe configuraties Premium Lander OptiTrack
14-11-2011 13:55 | Renault | auteur de redactie
Het OptiTrack systeem, dat in 2010 voor het eerst op de Renault Premium Lander trekker 4x2 werd aangeboden, maakt het mogelijk om tijdelijk over een aandrijving op alle wielen te beschikken door ook van de vooras een aandrijfas te maken. Het voertuig wint zo aan mobiliteit en zich makkelijk op moeilijk begaanbare terreinen begeven, waarbij het toch het comfort, het verbruik en het nuttige laadvermogen behoudt van een voertuig dat voor de weg ontworpen is. Het door de klanten enthousiast ontvangen OptiTrack systeem is voortaan op nog vier configuraties verkrijgbaar: de bakwagens 4x2, 6x2 en 6x4 en de trekkers 6x4. Zij zijn bestemd voor alle bevoorradingen op moeilijk begaanbare terreinen, zoals een bouwterrein met grondstoffen, materiaaltransport of voor de rijdende melkontvangst.



OptiTrack, aanvankelijk ontwikkeld voor de Renault Premium Lander trekker 4x2, is een systeem dat een wegvoertuig in staat stelt tijdelijk over extra mobiliteit te beschikken dankzij twee hydraulische motors die in de naaf van de voorwielen zijn geplaatst. Ook de voorwielophanging drijft dan het voertuig aan, waardoor het uit moeilijke situaties kan geraken. Het systeem is voornamelijk bestemd voor transporteurs die voor hun activiteit geen aandrijving op meerdere assen nodig hebben, maar die soms met hun vrachtwagens tijdelijk op modderige terreinen moeten rijden. Het OptiTrack-systeem, dat zowel in vooruit- als in achteruitversnelling en vanaf stilstand tot 30 km/h kan worden ingeschakeld, is aan een geautomatiseerde versnellingsbak gekoppeld.





Met OptiTrack verbetert de transporteur de mobiliteit van zijn vrachtwagen maar behoudt daarbij toch de voordelen van een wegvoertuig, namelijk een beter nuttig laadvermogen (met een winst van meer dan 500 kg ten opzichte van zijn tegenhanger met overbrenging op alle wielen), een voordeliger verbruik (tot 10% winst) en een groter comfort voor de bestuurder. Bovendien vermindert deze extra aandrijfkracht de bedrijfskosten van de transportondernemer aanzienlijk door het aantal gebruiksdagen van de vrachtwagen in moeilijke omstandigheden en bij slecht weer te verhogen.