Clicky


'Constant Cold' koeling voor lichte bedrijfswagens

'Constant Cold' koeling voor lichte bedrijfswagens
29-11-2011 10:03 | Overig | auteur de redactie
Carrier Transicold Europe heeft vandaag de nieuwe serie Pulsor™ koelunits voor bestelwagens geïntroduceerd. Deze voorziet in de groeiende behoefte aan nauwkeuriger temperatuurregeling en 'cold chain' bescherming bij geconditioneerd vervoer in drukke steden. De innovatieve nieuwe koelunits voor lichte bedrijfswagens - met een laadruimte van 12 tot 30 kubieke meter - bereiken het volledige koelvermogen al bij lage voertuigsnelheid (vanaf 1000 rpm). Ze leveren daardoor een constant lage temperatuur gedurende de hele dag.

Carrier Transicold draagt wereldwijd bij aan de verbetering van de temperatuurregeling tijdens het transport met een volledig assortiment producten voor gekoelde vrachtwagens, opleggers en containers. De onderneming is een onderdeel van UTC Climate, Controls & Security Systems, een divisie van United Technologies Corp.

"Nauwkeurige transportkoeling met een geringe temperatuurtolerantie, multitemperatuur-toepassingen en groene logistiek zijn in toenemende mate van belang op de markt van lichte bedrijfswagens en op de markt van koeltransport in het algemeen", aldus Bertrand Gueguen, vice-president van Carrier Transicold Europe Truck/Trailer.

Koelauto's rijden vaak door drukke stadscentra en stoppen regelmatig, waarbij de deuren van de laadruimte herhaaldelijk geopend en gesloten worden. In traditionele koelsystemen is de compressor verbonden met de motor van het voertuig en draait deze op dezelfde snelheid als de motor. Daardoor is het koelvermogen direct gekoppeld aan het toerental van de motor, waarbij de optimale capaciteit wordt bereikt bij 2400 rpm. Bij stedelijke distributie rijden bestelwagens echter 90 procent van de tijd op lage snelheid, wat dus ook minder dan 2400 rpm betekent. De snelheid van de compressor fluctueert met het toerental van de voertuigmotor, waardoor het risico ontstaat van temperatuurafwijkingen en schade aan de lading. De Pulsor unit sluit dit risico uit door een hoog en constant koelvermogen te leveren, ook bij een laag toerental.

Innovatieve technologie
Aan de basis van de Pulsor unit staat de door Carrier gepatenteerde E-Drive™ technologie, in combinatie met een inverter en een hermetische, variabele compressor. De E-Drive technologie van Carrier, een aanpassing van de uitvoerig beproefde Vector™ all-electric trailertechnologie, kent geen mechanische transmissie zoals gebruikelijk in systemen met snaaraandrijving, maar zet motorvermogen om in elektriciteit door middel van een generator. De generator leidt de elektriciteit vervolgens naar een inverter, die het vermogen dat aan de compressor wordt geleverd afstemt op de koelbehoefte. De hermetische variabele compressor tenslotte werkt op verschillende snelheden overeenkomstig de output van de inverter waardoor continu, in alle fasen van het koelproces, het benodigde vermogen wordt geleverd.

Geoptimaliseerde 'cold chain' bescherming
Een optimale 'cold chain' bescherming en kwaliteitsbehoud van de lading bij intensieve distributie vereisen een uiterst nauwkeurige temperatuurregeling. De Pulsor unit kan het ingestelde niveau twee maal zo snel bereiken als traditionele technologie, met een tolerantie van maximaal +/- 0,3°C ten opzichte van de ingestelde temperatuur. Deze snelle pulldown, de nauwkeurige temperatuurregeling en een constant, optimaal koelvermogen (zelfs bij lage snelheden!) waarborgt de temperatuur in de laadruimte. Onafhankelijk van verkeersopstoppingen en het aantal deuropeningen.



De Pulsor unit is ook ontworpen om te voorzien in de behoefte aan multi-temperatuur toepassingen en biedt verschillende verwarmings- en koelconfiguraties voor temperaturen tussen -30°C en + 30°C. Verder blijft de Pulsor unit normaal functioneren bij extreme buitentemperaturen, variërend van -30°C tot +50°C.

Vermindering van de belasting van het milieu
De nieuwe koelunit voldoet ook aan de doelstelling van Carrier Transicold om de impact van haar producten op het milieu te minimaliseren. Door de E-Drive technologie van Carrier zijn er aanzienlijk minder koppelingen en slangen nodig, waardoor de kans op lekkage van koelvloeistof sterk afneemt. Om het risico van lekkage te verminderen en de bedrijfszekerheid (en dus de veiligheid van de lading) te verhogen zijn alle verbindingen van koper, en niet van flexibele slangen. Met een gemiddeld lekverlies van 2,5 procent koelvloeistof per jaar reduceert de Pulsor unit de CO2-uitstoot jaarlijks met 75 procent.

Positieve reacties van gebruikers
De Pulsor unit is meer dan een jaar uitvoerig getest in de praktijk bij klanten in meer dan tien Europese landen. Naast de zeer nauwkeurige temperatuurregeling en de betere milieuprestaties, waren de deelnemers aan de test onder de indruk van de lage exploitatiekosten van de Pulsor unit. Er zijn minder onderhoudsgevoelige onderdelen, slangen en koppelingen. Dat biedt gebruikers samen met de bewezen betrouwbaarheid van de inverter - een norm in de koelsector die verder is aangescherpt om aan de eisen van Carrier te voldoen- een product dat zeer betrouwbaar is en een lange levensduur heeft. Aangezien de inverter het vermogen dat aan de compressor wordt geleverd aanpast aan de koelbehoefte, werkt de compressor altijd binnen de grenzen van zijn capaciteit waardoor de kans op storingen minimaal is. De Pulsor unit maakt een besparing in brandstofkosten mogelijk van 20 procent tijdens pulldown, hetgeen bijdraagt aan een uitstekend investeringsrendement .

"De reacties uit onze Europese praktijktest bevestigen dat onze nieuwe Pulsor serie tegemoet komt aan de behoefte van onze klanten aan efficiency en 'cold chain' bescherming, terwijl tegelijkertijd de gebruiks- en onderhoudskosten worden geminimaliseerd: een voordeel dat zij zeer op prijs stellen", aldus Sébastien Lemoine, product director van Carrier Transicold. "Productinnovatie en klanttevredenheid staan centraal in de Carrier-cultuur van duurzaamheid, en wij blijven ons assortiment uitbreiden om aan de behoeften van de markt tegemoet te komen."

De serie Pulsor koelunits voor lichte bedrijfswagens komt in januari 2012 op de markt met zes modellen: Pulsor 300, 350, 400, 500, 400MT (multitemp.) en 600MT.